تماس با ما درباره ما

توافق نهایی در وین حاصل؟

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بیش از هر زمان به خط پایان نزدیک شده اما استنکاف طرف‌های غربی از اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم و برداشتن گام‌های ضروری، همچنان مانع اصلی دست‌یابی به توافق نهایی است.
توافق نهایی در وین حاصل؟

به گزارش منیبان؛ موجی که در ساعات اخیر از سوی برخی از طرف‌های مذاکراتی درباره پایان گفت‌وگوها در وین به راه افتاد و تبریکاتی که در فضای توئیتری تبادل شد، به‌نظر بخشی از پروژه نخ‌نمای منصرف کردن ایران از پیگیری مطالبات منطقی خود در مذاکرات وین بود که مانند همیشه به نتیجه نرسید.

این موج دیروز با پیام توئیتری مذاکره کننده ارشد فرانسه آغاز شد و وی با انتشار تصویری از هیات مذاکره کننده سه کشور اروپایی، از آنچه او تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن‌ها طی ۱۱ ماه گذشته خواند تشکر کرد تا بنوعی القا کند که مذاکرات به پایان رسیده است. ساعتی بعد استفنی القاق مذاکره کننده ارشد انگلیس توئیت طرف فرانسوی را در حساب توئیتری خود بازنشرداد و نوشت: من هم دوباره تشکر می‌کنم.

بر همین اساس فضای رسانه‌ای به سرعت به نسبت به احتمال حصول توافق نهایی گرایش یافت و سکوت ایران بهانه‌ را برای شکل‌گیری بازی مقصرنمایی ایجاد کرد. پیگیری‌های خبرنگار اعزامی ایرنا از منابع آشنا با فضای مذاکرات نشان داد موضوعات مورد اختلاف که خطوط قرمز ایران بشمار می‌رود همچنان مطرح و گره اختلافات باز نشده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیشب (پنجشنبه) به شتابزدگی طرف‌های مذاکراتی اروپایی واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت که اخبار خوب ناقص جایگزین توافق خوب نمی شود. هیچ کس نمی تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود.  وی با بیان اینکه تمام کشورهای مشارکت کننده بر گام های کلیدی متمرکز هستند تصریح کرد که برای رسیدن به توافق نهایی تلاش مضاعفی لازم است.

اظهاراتی که از سوی انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها بازتاب پیدا کرد و او هم در توئیتی نوشت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکره پیچیده‌ای هرگز تضمین شده نیست. وی افزود که اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را در تیم هماهنگ کننده انجام می‌دهد، اما قطعاً هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

همچنین میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد که مذاکرات تقریبا به مرحله پایان رسیده و فقط چند موضوع باقی‌مانده است. او به جزئیات مسائل باقی‌مانده اشاره نکرد و گفت «در این مقطع حساس هر عبارت نسنجیده می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.»

اما بر اساس دریافت خبرنگار اعزامی ایرنا، اختلافات باقی‌مانده در محدوده خطوط قرمز ایران و مشروط به تصمیم‌گیری آمریکاست. ایران به رغم تجربه بدعهدی طرف‌های غربی در توافق سال ۹۴، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین نشان داد و اینک این انتظار مشروع را از طرف مقابل دارد تا به طور متقابل رویکرد مسئولانه‌ای در پیش گرفته و مسیر تحریم‌های غیرقانونی را معکوس کنند.

دولت کنونی آمریکا نه تنها از اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی دولت ترامپ علیه ایران عذرخواهی نکرده که تمایل ادعایی خود را برای جبران اقدامات گذشته ثابت نکرده و ایران حق دارد نسبت به جدیت آمریکا مشکوک باشد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها امروز (جمعه) طبق روال گذشته در هتل کوبورگ جریان داشت و روسای هیات‌های مذاکره کننده در قالب و سطوح مختلف دیدار کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (جمعه) در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: هیات مذاکره کننده ایران در مشورت مستمر و فعال با همه هیأت‌ها در وین می‌مانند و با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهد داد.  وی افزود: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم، اما شتاب‌زدگی و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.

 وزیر امور خارجه تصریح کرد که لازمه اعلام توافق نهایی، «رعایت کامل خطوط قرمز ایران از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.» وی بر همین اساس خاطر نشان کرد هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط اعلام شده ایران را بپذیرند، برای حضور در وین و شرکت در جلسه وزرا آمادگی دارد.

کلام آخر، توافق نهایی در وین، فارغ از فضاسازی‌های تبلیغاتی در انتظار واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته است. برای اتمام کار هم تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که فقط طرف‌های غربی باید بگیرند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار