تماس با ما درباره ما

اگر ایران و آژانس توافق نکنند تصور محقق شدن برجام اشتباه است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر ایران و آژانس توافق نکنند تصور محقق شدن برجام اشتباه است.
اگر ایران و آژانس توافق نکنند تصور محقق شدن برجام اشتباه است

به گزارش تهران بهشت، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از زمانیکه آقای اسلامی در این سمت به اینجا آمده‌اند، ملاقات‌های مستمر داشتیم و سعی کردیم موضوعات مختلف را حل و فصل کنیم و گفت‌وگوهای مثمرثمری با آقای اسلامی داشتم.

وی افزود: همانطور که آقای اسلامی‌گفتند چند موضوع خاص هنوز باقی مانده است که باید شفاف سازی کنیم و هر دو طرف هم تلاش کردند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم و متخصصین ما تلاش کردند در یک سیستم نظام مند با هم گفت‌وگو کنند اما تلاش کردیم تا رویکرد عملگرایانه‌ای را داشته باشیم.

گروسی افزود: این امر از چند جهت مهم است که من به دو جهت اشاره میکنم؛ اول اینکه همزمان با این دیدار، مذاکرات وین در جریان است و با توجه به اینکه این روند موازی مذاکرات است، با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است این دو روند به هم متصل و وابسته است و در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسایل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی تاکید کرد: نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشورها مهم است. با در نظر گرفتن همه موضوعات از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه خواهیم رسید که تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته ای بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: برای حرکت به سمت آینده و پیشبرد همکاری‌ها معتقد هستم که بیشتر از گذشته باید به آینده نگاه کنیم تا ایران بتواند از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

 

حفظ استقلال آژانس مهم است

گروسی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به چه علت گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر میشود، گفت:من هم بارها این سوال را از خودم پرسیدم؛ پاسخ این است که برخی از اعضا به این پروتکل محرمانگی احترام نمی‌گذارند و برخی از آن‌ها محتوا را به اشتراک می‌گذارند. در حال حاضر برای بالا بردن امنیت بحث شده است ولی اگر کسی قصد بر ملا کردن اسناد را داشته باشد، جلوگیری از آن دشوار خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال مبنی براینکه اسناد جاسوسی که توسط جاسوسی‌های رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار گرفته است تا چه زمانی آژانس قرار است به این اسناد استناد کند، گفت: دستور کار ما توسط هیچ کشوری رهبری نمی‌شود و کار ما تحت کنترل هیچ کشوری نیست و آنچه که مهم است حفظ استقلال آژانس است. 

ارسال نظر