تماس با ما درباره ما

اذعان آمریکا: ایران فعالیت‌های تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش "ارزیابی سالانه تهدیدها" برای سال ۲۰۲۲ به رغم همه ادعاها و لفاظی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.
اذعان آمریکا: ایران فعالیت‌های تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد

به گزارش تهران بهشت، در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادامه داد: در ماه جولای ۲۰۱۹ و پس از خروج آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸، ایران اقداماتی را از سر گرفت که از محدودیت های درنظر گرفته شده در برجام فراتر می رفت. اگر تهران، معافیت های تحریمی دریافت نکند، مقامات ایرانی احتمالا ادامه غنی سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ایران همیشه اعلام کرده احیای فعالیت های هسته ای آن یک پاسخ قابل بازگشت (بازگشت پذیر) به خروج آمریکا از برجام است و در پیام های خود گفته است که اگر آمریکا تحریم ها را رفع و به تعهدات برجامی خود عمل کند، تهران نیز به پایبندی کامل به برجام بازخواهد گشت.

این اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا خط بطلانی بر اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی است که با طرح ادعاهایی درباره فعالیت های صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ، همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای داشتن برنامه غیرصلح آمیز کرده اند و تهران نیز این اتهامات را همواره رد کرده است.

غربی‌ها مفهوم ابداعی کاهش زمان "گریز هسته ای" را درباره ایران به عنوان پشتوانه تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی خود مطرح کرده اند که اشاره به بازه زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای است. آن‌ها ادعا می‌کردند  که با محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام، این زمان به یک سال رسیده بود و پس از آن به چند ماه و اکنون به چند هفته رسیده بود.

وال استریت ژورنال اخیرا به نقل از مقامات آگاه آمریکایی ادعا کرده بود  که دولت بایدن انتظار دارد توافق هسته‌ای احیا شده، ایران را قادر به جمع آوری سوخت هسته‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای در کمتر از یک سال کند.

این روزنامه آمریکایی ادعا کرده بود مقامات دولتی سال گذشته به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن است تا بتوان یک گریز هسته‌ای ۱۲ ماهه برای آن درنظر گرفت.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دکترین دفاعی خود، ساخت سلاح هسته‌ای را مشروع ندانسته و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ارسال نظر