تماس با ما درباره ما

آمریکا بعد از این ماجرا به دنبال نزدیک شدن به تهران است!+ جزییات

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تحلیلی نوشت : بعد از تشدید بحران انرژی، آمریکا برای ایجاد ثبات در بازار نفت تلاش کرد تا به شماری از تولیدکنندگان از جمله ایران نزدیک شود.
آمریکا بعد از این ماجرا به دنبال نزدیک شدن به تهران است!+ جزییات

به گزارش تهران بهشت، اسپوتنیک افزود :آمریکا برای ایجاد ثبات در بازار نفت تلاش کرده تا به شماری از تولیدکنندگان بزرگ از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا نزدیک شود.

از سوی دیگر واشنگتن تلاش کرده تا از طریق اعطای امتیازاتی در مذاکرات هسته‌ای وین به ایران، پلی بین خود و تهران ایجاد کند.

این خبرگزاری با اشاره به سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین نوشت : ایران تاکنون بارها خواستار پایان یافتن این بحران از طریق دیپلماتیک شده و انگشت اتهام را به سمت واشنگتن نشانه رفته است .

محمد مرندی یکی از تحلیلگران سیاسی و استاد دانشگاه تهران در این خصوص گفت: ایران اعتقاد دارد که این جنگ با تحریک آمریکا آغاز شده است. آنها به وعده های خود به روسیه در مورد عدم گسترش ناتو به شرق پایبند نبوده اند. آنها این اقدام را با کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ (که با روی کار آمدن نیروهای تندرو همراه شد) آغاز کردند و تندروهای نئونازی را مسلح کردند. به آنها اجازه دادند تا روس تبارها در منطقه دنباس را بکشند.

این موضوع باعث شد تا ایران به قطعنامه ای که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت روسیه صادر کرد، رای ندهد. از سوی دیگر ایران به این واقعیت رسیده که نباید از تحریم های ضد مسکو که برای نابود کردن اقتصاد این کشور طراحی شده است، حمایت کند.

با این حال امتناع ایران از این موضوع باعث نشده تا واشنگتن از تلاش خود برای منزوی کردن مسکو دست بردارد. بعد از آن، واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرد در حالی که روسیه تامین کننده هشت درصد از نیازهای آمریکا بود و این موضوع باعث سربه فلک کشیدن قیمت سوخت شد.

بعد از آن واشنگتن تلاش کرده تا شرایط بازار را از طریق متحدان سنتی خود یعنی عربستان سعودی و امارات و تولید بیشتر آنها به ثبات برساند. اما درخواست های واشنگتن بی پاسخ ماند.

سپس آنها تلاش کردند تا خود را به کاراکاس نزدیک کنند با این حال ونزوئلا اعلام کرد که هیچ قصدی برای مشارکت در منزوی کردن روسیه ندارد. به این ترتیب تلاش ها برای نزدیک شدن به ایرانی ها آغاز شد.

 

توافق کجاست؟

تا همین روزهای اخیر، رسانه‌های بین المللی مملو از گزارش هایی در مورد توافق هسته ای تقریباً امضا شده بین ایران و غرب بودند. احساس عمومی این بود که جمهوری اسلامی امتیازات بسیاری از غرب، بسیار بیشتر از آنچه که در ابتدا نسبت به دریافت آن امیدوار بود را بدست آورده است.

بر اساس این گزارش ها، نه تنها بیشتر تحریم های اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۸ از روی ایران برداشته می شد، بلکه ایران توانسته بود آمریکا را متقاعد کند که دارایی های را آزاد و زندانیانش را مبادله کند. از سوی دیگر به جای برچیده شدن آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته خود و انتقال آن به خارج، آنها را در سه سایت ایران به عنوان تضمینی مبنی بر خارج نشدن دوباره واشنگتن از توافق هسته‌ای در داخل کشور خود نگاه دارد.

محمد مرندی که مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران است در این خصوص می‌گوید که امتیازاتی به ایران داده شده اما همزمان تاکید می کند که همچنان تعدادی از اختلافات وجود دارد که باید قبل از امضای هر توافقی حل شود.

یکی از این موارد اختلافی، خودداری آمریکا از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی است. مورد دیگر نیز عدم آمریکایی ها برای رفع تحریم از تمامی شرکت ها و افراد است.

مرندی اظهار داشت: مشکلات ما با آمریکا به طور کامل حل نشده است و حالا ما شاهد تاثیر اختلافات آمریکا و روسیه بر مذاکرات وین هستیم.

مسکو نگران است که هر توافقی بین غرب و ایران، توانایی ایران برای تجارت یا هرگونه مبادله هسته ای با روسیه را کاهش دهد اما مرندی می گوید که روسیه نباید از این موضوع بترسد.

وی تصریح کرد: البته ایران دارای موضع قدرتمندی است زیرا تمامی طرف های مذاکره کننده به تهران نیاز دارند... اما ایران در سیاست منزوی ساختن روسیه مشارکت نخواهد کرد و از سوی دیگر ایران هر دو طرف را مسوول این درگیری می داند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار