تماس با ما درباره ما

بدهی انگلیس به ایران به چه شیوه‌ای پرداخت شد؟

وزیر امور خارجه انگلیس تایید کرد که لندن بدهی خود به ایران بابت پیش پرداخت خرید تانک های چیفتن را که بعد از انقلاب فسخ شده بود، پرداخت کرده است.
بدهی انگلیس به ایران به چه شیوه‌ای پرداخت شد؟

به گزارش تهران بهشت، لیز تراس در این رابطه گفت: نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری اتباع انگلیسی پس از سالها بازداشت توسط دولت ایران امروز به کشور بازخواهند گشت. مراد طاهباز نیز با مرخصی از زندان آزاد شده است. این نتیجه دیپلماسی سرسخت و خلاق انگلیس بود.

وی افزود: نازنین زاغری نزدیک به شش سال و انوشه آشوری تقریباً پنج سال در ایران در زندان بودند. مراد طاهباز نیز به مدت چهار سال در زندان بود. آنها به زودی به خانواده و عزیزان خود ملحق خواهند شد.

وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه آزادی این افراد نتیجه سال ها تلاش و فداکاری دیپلمات های انگلیسی و تلاش های فشرده در شش ماه گذشته است، گفت: به موازات آزادی این افراد، همان طور که گفتیم، بدهی خود را نیز به ایران پرداخت کردیم.

تراس تصریح کرد: من حل و فصل ادامه بازداشت اتباع انگلیس و پرداخت بدهی به ایران را در سپتامبر ۲۰۲۱ در اولویت های خود قرار دادم. در هفته اول کاری ام، با خانواده همه زندانیان صحبت کردم و با همتای ایرانی خود هم در نیویورک ملاقات کردم.

وی خاطرنشان کرد: در ماه دسامبر سال گذشته با وزیر امور خارجه عمان دیدار کرد تا از کمک دیپلماتیک این کشور در این خصوص اطمینان حاصل کنم. ما از دوستان خود در این کشور برای حمایتشان در تضمین بازگشت اتباع خودمان قدردانی می‌کنیم.

تراس ادامه داد: در ماه گذشته دو مرتبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم تا مذاکرات خودمان را با موفقیت به پایان برسانیم. براین اساس مقامات ما مذاکراتی نهایی را برای امضای توافقنامه‌ای با ایران انجام دادند که براساس آن نازنین زاغری و انوشه آشوری به انگلیس بازگشتاه و مراد طاهباز نیز با مرخصی از زندان آزاد شده و در تهران آزاد باشد.

وی خاطرنشان کرد: بدهی ما به ایران بابت پیش خرید تانک‌های چیفتن نیز با رعایت کامل تحریم‌های انگلیس و بین‌المللی علیه ایران و تمامی تعهدات قانونی تسویه شد. این بودجه صرفا برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار