تماس با ما درباره ما

روسیه خارج از برجام هیچ معافیتی از تحریم دریافت نمی‌کند

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود در خصوص تحریم‌های روسیه و ارتباط آن‌ها با برجام، گفت که مسکو خارج از برجام هیچ معافیتی از تحریم‌ها دریافت نمی‌کند.
روسیه خارج از برجام هیچ معافیتی از تحریم دریافت نمی‌کند

به گزارش تهران بهشت، سخنگوی کاخ سفید افزود: مسکو در گذشته در اجرای برجام نقش داشته و ما تنها در این خصوص با آن‌ها گفت وگو خواهیم کرد. در گذشته روسیه در انتقال و محافظت از مواد هسته‌ای نقش داشت و این موضوعی است که ما در ارتباط با تحریم‌ها به آن اشاره می‌کنیم و آن‌ها بخشی از مذاکرات پیرامون این توافق است.

وی در راستای هراس از قدرت بازدارندگی دفاعی ایران، گفت: نه تنها برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت داشته، بلکه رفتار آن‌ها به خصوص از طریق سپاه پاسداران در منطقه و فراتر از آن خصمانه‌تر شده است. بنابر این، این نظر که اقدام دولت پیشین آمریکا در خروج از برجام باعث کاهش اقدامات تنش‌زای ایران شده، اشتباه است؛ بلکه دولت ایران بودجه سپاه را دوبرابر کرده؛ وضع کنونی ما را امن‌تر نکرده است بلکه سپاه پاسداران قوی‌تر شده است.

سخنگوی کاخ سفید حاضر به توضیح در مورد خروج نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی نشد اما گفت "مذاکرات در حال اجراست؛ من نمی‌خواهم وارد جزییات آن شوم."

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته به نشریه "نیوزویک" در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و تاثیر احتمالی آن‌ بر برجام گفت: واشنگتن اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌های آمریکا بر اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای از سوی افراد و نهادهای غیر آمریکایی که مرتبط با برجام هستند تاثیر نگذارد. ما البته مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای (در ایران) که بخشی از اجرای کامل برجام هستند را تحریم نخواهیم کرد.

از سوی دیگر ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با بیان اینکه پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده‌ایم، گفت: به توافق احتمالی نزدیک هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره مسائل باقیمانده در مذاکرات وین و اینکه آیا قابل حل هستند، افزود ما فکر می‌کنیم مسائل باقیمانده قابل حل هستند و همانطور که قبلا اعلام کردیم ما پیشرفت قابل توجهی بدست آورده‌ایم و به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

وی در عین حال گفت که ما در مورد تعداد یا هویت این مسائل توضیح نخواهیم داد زیرا در مرحله حساسی قرار داریم و می‌خواهیم همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا ببینیم امکان بازگشت متقابل به پایبندی وجود دارد یا خیر.

تقریبا یک سال پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران و در قالب پیگیری سیاست «فشار حداکثری بر حکومت ایران»، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار