تماس با ما درباره ما

الجزایر در اعتراض به اسپانیا سفیر خود در مادرید را فراخواند

وزارت خارجه الجزایر روز شنبه سفیر خود در اسپانیا را در واکنش به مواضع مادرید در خصوص مساله صحرای غربی فراخواند.
الجزایر در اعتراض به اسپانیا سفیر خود در مادرید را فراخواند

به گزارش تهران بهشت از خبرگزاری فرانسه، الجزایر اعلام کرد که سفیر خود در مادرید را در اعتراض به تغییر مواضع ناگهانی اسپانیا که حمایت خود را از پیشنهاد مغرب برای اعطای خودمختاری به صحرای غربی، به جای برگزاری همه پرسی اعلام کرده، فراخواند.

وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تغییر ناگهانی مواضع دولت اسپانیا در خصوص مساله صحرای غربی تعجب کرده و در نتبجه تصمیم گرفته تا سفیر خود را برای مشورت فورا فرا بخواند.

اسپانیا روز جمعه برای نخستین بار به صورت علنی، از موضع مغرب در قبال صحرای غربی حمایت کرد این در حالی است که پیش از این اسپانیا، موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال این موضوع داشت.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادیبخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

ساکنان منطقه عموما مردمانی عرب تبار هستند. هنگامی که اسپانیا از صحرای غربی خارج شد، این سرزمین ۷۵۰ هزار نفر جمعیت داشت اما اکنون کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بخش عمده‌ای از جمعیت در سال‌های جنگ پلیساریو به کشورهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۶ کشوری به نام جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرده است. هم اکنون جمهوری صحرا تنها کنترل ۲۰ تا ۲۵ درصد از سرزمین‌های مورد ادعایش را در دست دارد. بخشی از سرزمین‌های مورد ادعای این دولت، مورد ادعا و کنترل مغرب است و این دولت آن را استان جنوبی می‌خواند.

سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ مامور شده تا همه پرسی در این منطقه برگزار کند تا خواسته اصلی مردمان این منطقه بابت استقلال یا باقی‌ماندن تحت حکومت مغرب مشخص شود اما برگزاری این همه پرسی تاکنون به خاطر کارشکنی‌های گوناگون انجام نگرفته است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار