تماس با ما درباره ما

در گفت و گوی سفیر چین با سخنگوی انصارالله درباره آتش بس در یمن چه گذشت؟

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی در گفت و گوهای صلح با سفیر چین در یمن درباره آتش بس احتمالی در این کشور گفت و گو کرد.
در گفت و گوی سفیر چین با سخنگوی انصارالله درباره آتش بس در یمن چه گذشت؟

به گزارش تهران بهشت، «محمد عبدالسلام» دیروز (پنجشنبه) در توئیتی از تماس تلفنی سفیر چین در یمن با وی خبر داد و افزود:  ما از سفیر چین در یمن تماس تلفنی دریافت کردیم و درباره وضعیت انسانی و سیاسی یمن و مسیر آتش بس احتمالی بشردوستانه تحت نظارت سازمان ملل متحد که شامل رفتارهای بشردوستانه و توقف عملیات نظامی می‌شود گفت و گو کردیم.  

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در هفتمین سالگرد تجاوز نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن با صدور بیانیه‌ای افزود:  جنگ ویرانگر و محاصره ظالمانه ائتلاف علیه مردم یمن در حالی وارد هشتمین سال می‌شود که این کشور مقاوم را با بزرگترین فاجعه انسانی قرن مواجه کرده و تبعات مستقیم و غیرمستقیم این جنگ بیش از همه دامن غیرنظامیان، زنان و کودکان بیگناه را گرفته و موجب از بین رفتن زیرساخت‌های حیاتی و امکانات بخش‌های بهداشت و درمان، معیشت، اقتصاد و آموزش یمن شده است. 

این بیانیه تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته از هر نوع تلاش و ابتکار عادلانه و عملی جهت رفع محاصره، برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی در پرتو تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل حمایت کرده و همچنان تنها راه حل بحران یمن را حل و فصل سیاسی با هدایت یمنی‌ها می‌داند. 

«نایف الحجرف» دبیر کل سازمان شورای همکاری خلیج فارس اواخر اسفند گذشته از ابتکارات جدید این شورا برای حل بحران یمن با برگزاری مذاکرات گروه‌های یمنی در مقر این شورا در ریاض خبر داد و افزود: شورای همکاری خلیج فارس میزبان رایزنی‌های یمنی - یمنی خواهد بود که از ۲۹ مارس تا هفتم آوریل (۹ تا ۱۸ فروردین) برگزار می‌شود.  

وی افزود: دعوتنامه شرکت در این رایزنی‌ها برای تمامی طرف‌ها ارسال خواهد شد.  

اظهارات دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس یک روز پس از آن بیان شد که انصارالله یمن از هرگونه رایزنی استقبال کرد، مشروط بر اینکه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به غیر از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برگزار شود. 

«عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه المیادین با بیان اینکه اولین اقدام برای انجام هر مذاکره، توقف حملات و تجاوز است، اظهار کرد: میانجی باید قابل اعتماد و بیطرف بین همه طرف‌های گفت وگو باشد در حالی که عربستان خود یک طرف درگیری است و بیطرف نیست.  

وی تاکید کرد که هر گفت و گو برای صلح یمن در آینده باید در یک جغرافیای بی‌طرف بین صنعا و ریاض انجام شود.  

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. 

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار