تماس با ما درباره ما

ناتو به اوکراین تعهد داد

رهبران غربی روز پنجشنبه اتحاد خود در برابر روسیه در میانه جنگ اوکراین را به نمایش گذاشتند، به طوری که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اعزام نیروهای بیشتری به جناح شرقی این پیمان و حمایت از اوکراین در برابر حملات بالقوه شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای متعهد شد.
ناتو به اوکراین تعهد داد

به گزارش تهران بهشت به نقل از خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از سران ناتو، اتحادیه اروپا و گروه هفت که جملگی در بروکسل گردهم آمده اند، خواست به کی یف در مبارزه با روسیه کمک کنند.

در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از نشست سران این ائتلاف نظامی گفت: ما در زمینه تقویت بازدارندگی و سیستم دفاعی برای طولانی مدت و همچنین درخصوص حمایت بیشتر از اوکراین و ادامه وارد کردن هزینه به روسیه توافق کردیم.

ناتو همچنین موافقت کرد چهار واحد رزمی جدید در بلغارستان، رومانی، مجارستان و اسلواکی تاسیس کند.

ناتو با صدور بیانیه ای اعلام کرد به حمایت مستمرش از اوکراین شامل حمایت از این کشور در برابر حملات بالقوه شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای متعهد است.

ناتو در عین حال با درخواست کی یف برای دفاع از آسمان اوکراین در برابر حملات هوایی روسیه مخالفت کرد و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که از طریق تماس ویدئویی به اجلاس ناتو ملحق شده بود، از کوتاهی غرب در تامین تانک یا سیستم های مدرن ضد موشکی به اوکراین گلایه کرد.

در همین حال، استولتنبرگ گفت که ناتو نیرو یا هواپیما به اوکراین اعزام نمی کند.

زلنسکی گفت: ناتو هنوز آنچه را این ائتلاف می تواند برای نجات مردم انجام دهد، نشان نداده است. وی ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دارد به اعضای شرقی ناتو یعنی لهستان و کشورهای حوزه بالتیک حمله کند.

در این میان، عزم غرب برای تنبیه مسکو با تحریم های گسترده، در نشست فوق العاده اقتصاددهای پیشرفته گروه هفت مورد تاکید قرار می گیرد. این نشست نیز قرار است در بروکسل برگزار شود.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، گروه هفت و اتحادیه اروپا تاکید می کنند که هر گونه معامله ای با طلای بانک مرکزی روسیه، مشمول تحریم های موجود قرار می گیرد که با هدف جلوگیری از فرار روسیه از مجازات ها اعمال می شود.

اتحادیه اروپا که می گوید حدود ۳.۶ میلیون پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است، هنوز برای تامین بخش زیادی از نیاز انرژی اش به مسکو وابسته است.

انرژی تا حد زیادی از تحریم های روسیه حذف شده و انتظار می رود رهبران اتحادیه اروپا در نشست خود در زمینه خرید مشترک گاز به توافق دست یابند.

بروکسل دیروز (پنجشنبه) میزبان سه نشست شامل اجلاس ناتو، گروه ۷ و اتحادیه اروپاست؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در هر سه نشست که موضوع اصلی آن اوکراین است حضور دارد.

ارسال نظر