تماس با ما درباره ما

اعلام نگرانی اوپک به اتحادیه اروپا درباره زیان‌های ناشی از تحریم نفت روسیه

سازمان سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) نگرانی های خود را درباره زیان‌های ناشی از تحریم احتمالی نفت روسیه به اتحادیه اروپا اعلام کرد.
اعلام نگرانی اوپک به اتحادیه اروپا درباره زیان‌های ناشی از تحریم نفت روسیه

به گزارش تهران بهشت، رویترز پنجشنبه گزارش داد ، مقام‌های اوپک بر این باورند تصمیم احتمالی اروپا به مصرف‌کنندگان بازار نفت آسیب‌ می‌رساند.

اعضای اصلی اوپک مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش کرده‌اند بین غرب و روسیه موضعی خنثی را پیش ببرند و اوپک‌پلاس نیز که روسیه هم در آن عضویت دارد خود را از موضوع اوکراین برکنار نگاه داشته است.

اتحادیه اروپا وابستگی شدیدی به نفت و گاز روسیه دارد و علاوه بر تحریم‌های بسیار گسترده در سایر زمینه‌ها، از احتمال ممنوع کردن نفت این کشور نیز سخن گفته است.

چندی پیش، ۲۵ اسفند، کادری سیمسون کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در توییتی خبر داد که دبیرکل و چند مقام اوپک با او دیدار و درباره «زمان‌های غیرعادی» برای بازار انرژی گفت‌وگو کردند.

رویترز به نقل از یکی از منابع اوپک نوشته است که اتحادیه اروپا کاملا و به خوبی از نگرانی‌های این سازمان مطلع شده است.

با این حال یک مقام اتحادیه اروپا گفت که در موضوع تحریم‌های آتی این اتحادیه علیه روسیه «هیچ گزینه‌ای کنار گذاشته نشده است.

مقام‌های اوپک هنوز واکنشی به گزارش رویترز نشان نداده‌اند.

در این میان اوپک پلاس که شامل روسیه نیز می‌شود، در جلسات مربوط به تعیین سیاست‌های خود، تلاش کرده تا نسبت به پرونده اوکراین کاملا بی‌طرف بماند.

اتحادیه اروپا که بشدت به نفت خام روسیه متکی است، عملا تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کرده که شامل مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور می‌شود.

این اتحادیه همچنین در حال بررسی موضوع اعمال تحریم‌هایی علیه بخش انرژی روسیه و چگونگی اعمال آن است.

بهای نفت به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ افزایش یافت که ناشی از نگرانی‌ها درباره میزان عرضه به دلیل بحران اوکراین بود.

افزایش بهای انرژی در بازارهای جهانی باعث افزایش قیمت سوخت برای مصرف‌ کنندگانی شده که در پی بهبود اقتصادها از پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹، از تورم بالایی رنج می‌برند.

روسیه هم‌پیمان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است و در حال حاضر ریاست مشترک گروه کشورهای اوپک پلاس را برعهده دارد که از سال ۲۰۱۷ برای هماهنگ کردن عرضه نفت در حمایت از بازارهای جهانی همکاری دارند.

از سویی ایالات متحده و بریتانیا عملا نفت روسیه را هدف تحریم‌ها قرار داده‌اند ولی چنین گزینه‌ای برای اتحادیه اروپا که در تامین حدود ۴۰ درصد از نیاز گاز خود، به روسیه وابسته است، بسیار سرنوشت‌ساز است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار