تماس با ما درباره ما

روسیه و اوکراین مذاکرات را از سر می‌گیرند

دیوید آرخامیا مذاکره کننده اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد، دور بعدی مذاکرات میان اوکراین و روسیه از روز دوشنبه در ترکیه از سر گرفته خواهد شد.
روسیه و اوکراین مذاکرات را از سر می‌گیرند

به گزارش تهران بهشت از "سی ان ان" مذاکره کننده اوکراینی به محل مذاکرات در ترکیه اشاره نکرد اما گفت این مذاکرات از ۲۸ تا ۳۰ ماه مارس (۷ تا ۹ فروردین) ادامه خواهد داشت. 

با این حال هیات مذاکره کننده روسیه ضمن تایید از سر گیری مذاکرات با اوکراین اعلام کرد این گفت وگوها از روز "سه شنبه" در ترکیه برگزار خواهد شد. 

ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده ارشد روسیه در بیانیه‌ای گفت: دیدار مستقیم با اوکراین برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است. 

وی به محل مذاکرات در ترکیه اشاره نکرد. 

به گزارش ایرنا، مذاکرات میان روسیه و اوکراین تاکنون دستاورد زیادی نداشته است و هر دو نسبت به آن‌ها ابراز بدبینی کرده‌اند. 

دیمیترو کولبا، وزیرامورخارجه اوکراین روز گذشته اعلام کرد که مذاکرات با روسیه با هدف پایان دادن به درگیری‌ها «بسیار دشوار» است. 

وی همچنین تاکید کرد که کی‌یف از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. 

کولبا توضیح داد: هیأت اوکراینی موضع محکمی دارد و از خواسته‌های خود عقب نشینی نمی‌کند. اول از همه، ما خواهان آتش‌بس، تضمین‌های امنیتی و تمامیت ارضی اوکراین هستیم. 

در همین حال، خبرگزاری "اینترفاکس" روسیه به نقل از ولادیمیر مدینسکی، مذاکره کننده روسیه، گفت که دو طرف در مورد موضوعات کلیدی پیشرفت کمی داشته‌اند. 

مدینسکی همچنین گفت که بر اساس ارزیابی مسکو، کی‌یف به دنبال طولانی کردن مذاکرات است. 

با این حال، شبکه تلویزیونی "ان تی وی" ترکیه و سایر رسانه‌های این کشور امروز به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گزارش دادند که روسیه و اوکراین در خصوص چند موضوع کلیدی پیشرفت بدست آورده‌اند. 

ترکیه بارها آمادگی خود برای برگزاری نشست سه جانبه میان رؤسای جمهور روسیه، اوکراین و اردوغان اعلام کرده است. 

اردوغان روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در نشست اضطراری رهبران و سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت که تلاش کشورش در حال حاضر بر دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی معطوف شده است. 

اردوغان در اظهارات خود بار دیگر آمادگی خود را برای میانجی‌گری ترکیه میان روسیه و اوکراین در صورتی که درخواست یا پیشنهاد مثبتی را از طرفین دریافت کند، اعلام کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

ارسال نظر