تماس با ما درباره ما

ناکامی اپوزیسیون در طرح عدم اعتماد به عمران‌خان/ ادعای ایندیپندنت برای نخست وزیری احتمالی شهباز شریف

روزنامه ایندیپندنت بامداد دوشنبه مدعی شد که عمران خان نخست وزیر پاکستان در روزهای اخیر با بزرگترین بحران سیاسی دوره خود مواجه است و شهباز شریف رهبر اپوزیسیون می‌تواند جایگزینی برای او باشد؛ فردی که در سال ۲۰۲۰ به اتهام پولشویی دستگیر شده بود.
ناکامی اپوزیسیون در طرح عدم اعتماد به عمران‌خان  ادعای ایندیپندنت برای نخست وزیری احتمالی شهباز شریف

به گزارش تهران بهشت از ایندیپندنت، مجلس ملی پاکستان بررسی یک پیشنهاد عدم اعتماد به عمران خان نخست وزیر این کشور را در حالی آغاز کرد که در این شرایط بحرانی، بیم آن می رود پاکستان بار دیگر وارد بلاتکلیفی سیاسی شود.

عمران خان ۶۹ ساله با انتقادهای فزاینده ای در مورد عملکرد او بویژه مدیریت اقتصاد پاکستان در میان نگرانی‌ها از افزایش بی سابقه تورم و افزایش کسری بودجه، مواجه شده است.

ستاره سابق کریکت که با وعده اقدام علیه فساد به قدرت رسید، در عرض چند هفته متحدان کلیدی خود را از دست داد.

حزب عمران خان تحریک انصاف پاکستان با چالشی از طرف جبهه مشترک متشکل از دو حزب مخالف حزب مردم پاکستان (PPP) و مسلم لیگ پاکستان (PML-N) مواجه است.

آخرین شانس از دست رفته عمران خان در این دوران، زمانی بود که خالد مقبول صدیقی، رهبر جنبش متحد قومی (MQM)متحد اصلی او اعلام کرد که حزبش به مخالفان که به دنبال برکناری او هستند، می پیوندد.

عمران خان در زمان حاضر رای ۱۶۴ نماینده مجلس ملی پاکستان را دارد. این در حالی است که برای رهایی از بحران و ادامه کار به عنوان نخست وزیری نیازمند ۱۷۲ رأی است. با از دست دادن رأی اکثریت عمران خان مخالفان در حال آماده شدن برای مشخص کردن نخست وزیر جدید پاکستان هستند.

بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم پاکستان ادعا کرد که عمران خان برای ادامه کار اکثریت را از دست داده است و اعلام کرد که شهباز شریف بزودی نخست وزیر کشور خواهد شد و گزارش های قبلی را تایید کرد که او مدعی اصلی است.

زرداری افزود: عمران خان اکنون اکثریت خود را از دست داده است او دیگر نخست وزیر نیست، جلسه مجلس روز دوشنبه برقرار است؛ بیایید فردا رای گیری کنیم و این موضوع را حل کنیم.

این اظهارات زرداری در حالی بیان شد که «عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان با موافقت پیشنهاد "عمران‌خان" نخست وزیر این کشور، عصر یکشنبه دستور انحلال پارلمان را صادر کرد.

 «عمران‌خان» روز یکشنبه و ساعاتی پس از پایان جلسه پارلمان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، از مردم پاکستان خواست تا خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آماده کنند.

شهباز شریف برادر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان است و از آگوست ۲۰۱۸ رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی این کشور بوده است. وی همچنین رهبر فعلی اتحادیه مسلمانان پاکستان است و پس از رد صلاحیت برادرش که این حزب را تشکیل داده و در زمان حاضر در لندن به سر می برد، مسؤولیت را بر عهده گرفت.

شریف بیش از دو دهه و نیم سیاستمدار بوده است و سه بار به عنوان وزیر ارشد پنجاب ثروتمندترین ایالت پاکستان خدمت کرده است و او را به طولانی ترین رئیس این ایالت تبدیل کرده است.

شهباز شریف همچنین در پرونده خود سالها تبعید در عربستان سعودی پس از کودتای نظامی در سال ۱۹۹۹ دارد که دولت برادرش را سرنگون کرد و او با اتهامات پولشویی روبرو شد.

در سال ۲۰۲۰ شریف توسط دفتر ملی پاسخگویی پاکستان به اتهام پولشویی بیش از ۷۳۲۸ میلیون روپیه (۳۰ میلیون پوند) در طرحی که شامل نزدیکان و اعضای خانواده بود دستگیر شد. او بعداً با قرار وثیقه آزاد شد.

عمران‌خان سومین نخست وزیر پاکستان است که با چالش عدم اعتماد از سوی اپوزیسیون در مجلس مواجه می شود.

وی پیش‌تر اعلام کرده بود که از سوی آمریکا تهدید شده و این کشور درپی توطئه علیه یک دولت منتخب در پاکستان است. عمران‌خان همچنین اپوزیسیون را به همدستی با توطئه خارجی از جمله آمریکا برای از بین بردن نظام دمکراتیک متهم کرده است.

اپوزیسیون پاکستان مدعی خاتمه دادن به دولت عمران‌خان است و برای تصدی کرسی نخست وزیر «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و رهبر جناح مخالف در مجلس را به عنوان نامزد مشترک معرفی کرده است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار