تماس با ما درباره ما

انگلیس دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کند؟

یک مقام انگلیس اعلام کرد، لندن در حال حاضر تصمیمی برای اخراج دیپلمات‌های روسیه در این کشور ندارد.
انگلیس دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کند؟

به گزارش تهران بهشت از "اسپوتنیک"، به ادعای این مقام انگلیس که نامی از او برده نشده، تعداد کمی از افسران اطلاعاتی روسیه در سفارت این کشور در لندن حضور دارند. 

وی دوشنبه‌ شب افزود: تعدادی از شرکای اروپایی دیپلمات‌های روسیه که عمدتا افسران اطلاعاتی هستند را اخراج کرده‌اند. به دلیل اقداماتی که بعد از سالزبری انجام دادیم، در حال حاضر تعداد زیادی از آن دسته در سفارت روسیه در لندن نداریم. بنابراین در حالی که این امر را بررسی می‌کنیم، اما هیچ برنامه‌ای برای انجام آن نداریم. 

سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه روسیه و انگلیس و دخترش در مارس سال ۲۰۱۸ در سالزبری در جنوب انگلستان با سم نوویچوک مسموم شدند. این مسمومیت کشنده بود و هر دو به بیمارستان انتقال یافتند. 

این ماده سمی کمیاب ده‌ها سال پیش در اتحاد جماهیر شوروی تولید می‌شد. پس از آن نیز برخی کشورهای اروپایی آزمایش‌ بر روی این ماده را ادامه دادند. انگلیس پس از سوءقصد به اسکریپال روسیه را متهم به دست داشتن در این حمله کرد. بسیاری از کشورها نیز این ادعای انگلیس را تصدیق کرده و به مسئله واکنش نشان دادند. اما روسیه نیز قاطعانه این اتهام را رد کرده است. 

وزارت امورخارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس تصمیم گرفته است بسیاری از دیپلمات‌های روسیه را از این کشور اخراج کند. 

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه روز دوشنبه خود گفت: اقدامات آن‌ها (روسیه) در تضاد با منافع امنیت ملی فرانسه است. این اقدام (اخراج کارکنان دیپلماتیک) بخشی از یک ابتکار اروپایی است. 

یک مقام فرانسوی که نخواست نامش بیان شود مدعی شد که فرانسه حدود ۳۵ دیپلمات روسیه را اخراج خواهد کرد. 

وزیر امور خارجه آلمان نیز روز دوشنبه با بیان اینکه این کشور حمایت خود را از اوکراین تقویت خواهد کرد از اخراج ۴۰ دیپلمات روس خبر داد. 

آنالنا بائربوک در بیانیه‌ای ضمن محکومیت اتفاقات رخ داده در بوچا در اوکراین نوشت: تصاویر ارسال شده از بوچا درباره خشونت غیرقابل باور رهبری روسیه و کسانی که تبلیغات آن‌ها را باور می‌کنند، شهادت می‌دهند. 

پیش از این بلژیک نیز از ۲۱ دیپلمات روس خواسته بود تا خاک این کشور را ترک کنند. علاوه بر بلژیک، هلند، جمهوری چک و ایرلند، لیتوانی، استونی و لتونی از اخراج ده‌ها دیپلمات روس خبر داده‌اند. 

در مقابل روسیه اعلام کرده است که در اقدامی تلافی جویانه ۱۰ دیپلمات کشورهای سه گانه حوزه بالتیک را اخراج می‌کند.

اخراج گسترده دیپلمات‌های روسیه در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین اتفاق می‌افتد که اکنون وارد دومین ماه خود شده است. کشورهای اتحادیه اروپا با همراهی آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

ارسال نظر