تماس با ما درباره ما

جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر وجود ندارد

دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت که جایی برای روسیه در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد وجود ندارد.
جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر وجود ندارد

به گزارش تهران بهشت از فرانس ۲۴، کولبا ضمن اشاره به گفت وگوی خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در توییتر نوشت: با دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت امنیتی کنونی و کشتار در بوچا صحبت کردم. 

وی افزود: من تاکید کردم که اوکراین از همه مکانیسم‌های موجود در سازمان ملل برای جمع آوری شواهد و بازخواست جنایتکاران جنگی روسیه استفاده خواهد کرد. جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد. 

 به دنبال مطرح شدن اتهامات جنایات جنگی علیه روسیه در اوکراین، تعدادی از کشورها خواهان تعلیق عضویت مسکو در شورای حقوق بشر سازمان ملل شده‌اند. 

وزیر امورخارجه انگلیس در واکنش به حوادث «بوچا» در اوکراین خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد. 

لیز تراس عصر دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد: با توجه به شواهد قوی از جنایات جنگی از جمله گزارش‌های مربوط به گورهای دسته جمعی و کشتار فجیع در بوچا، روسیه نمی‌تواند عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بماند و باید تعلیق شود. 

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم گفت که کشورش قصد دارد از مجمع عمومی این نهاد درخواست تعلیق عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر مطرح کند. 

توماس گرینفیلد در دیدار از بخارست پایتخت رومانی در همسایگی اوکراین که با موج پناهجویان این کشور روبرو شده است، افزود: مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر، مسخره و در همان حال نادرست است و به همین علت ما تصور می‌کنیم که زمان رای مجمع عمومی به برکناری روسیه فرارسیده است. 

روسیه اکنون در دومین سال از دوره سه ساله عضویت در این نهاد حقوق بشری مستقر در ژنو قرار دارد. در صورت رای موافق دو سوم اکثریت ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عضویت یک کشور در این نهاد به علت ارتکاب دائم نقض آشکار و سازمان دهی شده حقوق بشر در دوره عضویت خود، به حال تعلیق در می‌آید. 

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند. 

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می‌کند. 

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی‌یف» و رسانه‌های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده‌اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می‌شود. کی‌یف روسیه را در این رابطه مقصر دانسته است درحالیکه مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح می‌کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته‌اند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار