تماس با ما درباره ما

سیاست‌های تحریمی آمریکا شدیدتر شد

وزارت خزانه داری آمریکا با هدف افزایش فشار بر روسیه دسترسی این کشور را برای پرداخت بدهی های اوراق قرضه از محل ذخایری که مسکو در ایالات متحده دارد، مسدود کرد.
سیاست‌های تحریمی آمریکا شدیدتر شد

به گزارش تهران بهشت به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا دولت روسیه را از پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بدهی دولتی خود از محل ذخایری که در بانک های آمریکایی نگهداری می شود، منع کرد؛ اقدامی که گفته می شود به منظور افزایش فشار بر مسکو انجام گرفته است.

براساس تحریم هایی که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) اعمال شد، ذخایر ارزی که توسط بانک مرکزی روسیه در موسسات مالی آمریکایی نگهداری می شد مسدود شده است.

اما وزارت خزانه داری آمریکا به دولت روسیه این اجازه را داده بود که از این وجوه برای پرداخت بدهی های دولتی استفاده کند.

به گفته سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا، دیروز دوشنبه، در حالی که سررسید بزرگترین بدهی های روسیه فرا می رسید، از جمله پرداخت ۵۵۲.۴ میلیون دلار برای یک اوراق قرضه، واشنگتن تصمیم گرفت دسترسی مسکو به وجوه مسدود شده را قطع کند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که بانک "جی‌پی مورگان" (شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی) که بانک عامل پردازش این بدهی ها است از طرف وزارت خزانه داری آمریکا برای دریافت بدهی های اوراق قرضه دولت روسیه منع شده است.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا خاطرنشان کرد که هدف از این اقدام واشنگتن وادار کردن مسکو برای اتخاذ تصمیمی دشوار بوده است؛ تصمیمی که به گفته این مقام دولت فدرال آمریکا، روسیه باید از این وجوه یا برای پرداخت بدهی های خود استفاده می کند یا اهدافی دیگر، از جمله حمایت از تلاش های جنگی خود در اوکراین.

گفته می شود در صورتی که روسیه از این تصمیم سرباز زند با بدهی های تاریخی روبرو می شود.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است روسیه تنها ۳۰ روز برای پرداخت بدهی های خود مهلت دارد.

افزایش فشارها بر مسکو در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و اروپا در حال برنامه‌ریزی تحریم‌های جدید برای تشدید فشار بر روسیه به دلیل کشتار غیرنظامیان در اوکراین هستند.  

روسیه که اقدام خود را در اوکراین «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، هدف خود از حمله به این کشور را نازی زدایی دانسته است. اما اوکراین و غرب این تهاجم را غیرقانونی و غیرقابل توجیه می دانند. از سوی دیگر، در پی انتشار تصاویری مربوط به کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا اوکراین و تصاویر گورهای دسته جمعی، جامعه بین المللی خواهان رسیدگی به این موضوع شده است.  

روسیه که در مجموع دارای ۱۵ اوراق قرضه بین‌المللی با ارزش اسمی حدود ۴۰ میلیارد دلار است، علیرغم تحریم‌های بی‌سابقه غرب تاکنون موفق شده بود از قصور در پرداخت بدهی های بین‌المللی جلوگیری کند. اما به نظر می رسد وضعیت در پی تصمیم روز گذشته دولت واشنگتن سخت تر شده باشد.

روسیه آخرین بار مجاز به پرداخت ۴۴۷ میلیون دلاری برای اوراق قرضه ۲۰۳۰ دلاری بود و سررسید آن پنجشنبه گذشته بود که دستکم پنجمین پرداخت از زمان آغاز جنگ بشمار می رود.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار