تماس با ما درباره ما

کویت و عربستان برای حل بحران مالی به کمک لبنان می آیند

کویت و عربستان برای کمک به لبنان برای خروج از بحران مالی به این کشور کمک می کنند.
کویت و عربستان برای حل بحران مالی به کمک لبنان می آیند

به گزارش تهران بهشت؛ روزنامه کویتی "الجریده" امروز (چهارشنبه) با اشاره به اینکه سفرای ریاض و کویت طی چند روز آینده به بیروت می روند، اعلام کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تصمیم گرفته اند تا دست یاری به سوی لبنان دراز کنند.

این روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک کویتی نوشت که دو روز پس از انتشار خبرها درباره ورشکستگی لبنان بر اثر بحران شدید اقتصادی، کشورهای حوزه خلیج فارس تصمیم گرفتند از لبنان حمایت اقتصادی کنند.

این منبع کویتی با اشاره به اینکه کشورهای حوزه  خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که سقوط لبنان به نفع هیچ یک از این کشورها نیست، افزود: با انتشار خبر اعلام ورشکستگی لبنان، این نگرش در رهبران بسیاری از پایتخت‌های منطقه به وجود آمده است.

به نوشته الجریده، «بنابراین، باید از برخی تصمیم های اشتباه پیشین عدول کرد؛ کشورهای حوزه خلیج فارس به چند دلیل نمی توانند لبنان را کنار بگذارند، مهم‌ترین آنها هم تحولات بزرگ پیش رو در این کشور است که آن را به عرصه ای مناسب برای نقش آفرینی پیشروانه کشورهای خلیج فارس در خاورمیانه خواهد کرد.

این منبع با تاکید بر اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه مشخصی را برای حمایت از لبنان بر اساس فهرستی از اولویت ها تنظیم کرده اند که مهمترین آن در حوزه نیروی انسانی است، گفت: احتمالا کمک های اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس برای جلوگیری از ورشکستگی به سمت بیروت سرازیر شود.

وی توضیح داد: تزریق پول این کشورها به اقتصاد لبنان ممکن است به تحولات صحنه سیاسی پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده بستگی داشته باشد.

این منبع خاطرنشان کرد: بازگشت کشورهای حوزه خلیج فارس به عرصه اقتصادی لبنان همزمان با بازگشت در عرصه  سیاسی در قالب بازگشت سفرا و برگزاری جلسات بیشتر با مقامات لبنانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه "ولید بخاری" سفیر عربستان در بیروت برنامه افطاری ماه مبارک رمضان را با حضور تعدادی از شخصیت های لبنانی از طیف های مختلف سیاسی تدارک دیده، خاطرنشان کرد: این دیدارها همزمان با روند انتخابات در لبنان خواهد بود.

پیش تر «سعاده شامی» معاون نخست وزیر لبنان در یک گفت و گوی تلویزیونی از ورشکستگی دولت و بانک مرکزی این کشور خبر داده بود، هرچند وی بعدا ضمن اذعان به بحران مالی گریبانگیر کشورش اعلام کرد منظورش ورشکستگی نبوده است.  

وی با اعلام اینکه دولت و بانک مرکزی لبنان ورشکسته شده‌اند، اشاره کرد که زیان وارده بین دولت، بانک مرکزی، بانک‌ها و سپرده گذاران توزیع می‌شود، اما درصد آن را مشخص نکرد.

الشامی افزود: در مورد توزیع زیان اختلاف نظر وجود ندارد، زیان‌ها بین دستگاه‌های ذیربط از دولت تا بانک مرکزی، بانک‌های دیگر و سرمایه گذاران توزیع می‌شود، اما دولت و بانک مرکزی لبنان ورشکسته شده و زیان رخ داده است و ما سعی خواهیم کرد تا زیان‌های مردم کاهش یابد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار