تماس با ما درباره ما

اظهارات اردوغان غیرقابل قبول و دخالت در امور داخلی ماست

وزارت امور خارجه تونس طی بیانیه ای با ابراز" شگفتی عمیق" خود از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص انحلال پارلمان تونس، این سخنان را مصداق دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی تونس عنوان کرد.
اظهارات اردوغان غیرقابل قبول و دخالت در امور داخلی ماست

 به گزارش تهران بهشت؛ بیانیه وزارت خارجه تونس، سخنان مداخله جویانه اردوغان را "در تضاد کامل با پیوندهای برادرانه دولت ها و مردم دو کشور و برخلاف اصل احترام متقابل در روابط بین کشورها" عنوان کرده است.

این بیانیه می افزاید: تونس همانقدر که به اصول سیاست خارجی خود پایبند و خواهان ایجاد روابط نزدیک با کشورهای برادر و دوست مبتنی بر همکاری، همبستگی، مشورت و اعتماد متقابل بوده، به استقلال ذاتی و ملی خود نیز پایبند است و هرگونه تلاش برای دخالت خارجی در حاکمیت و انتخاب مردمش یا زیر سوال بردن مسیر دموکراتیک خود، به شدت رد می کند.

وزارت خارجه تونس تاکید کرده که این کشور، کشوری آزاد و مستقل است که مردم در آن دارای حق حاکمیت هستند و تنها مرجع مجاز تصمیم گیری در حوزه انتخاب مسیر آزادی واقعی و حفظ امنیت و کرامت و صیانت از حقوق  خود بوده و با بریدن از پیوندهای گذشته، هر آنچه که مغایر معیارهای دموکراسی و اراده ملی مردم تونس است را رد می کند.

 رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته با ابراز تاسف از تصمیم "قیس سعید" رئیس جمهوری تونس برای انحلال پارلمان این کشور گفت که تحولات تونس توهین به دمکراسی است.

وی ابراز امیدواری کرده بود که این تحولات به مرحله انتقالی فعلی برای ایجاد مشروعیت دموکراتیک در تونس خدشه‌ای وارد نکند.

اردوغان در بیانیه‌ای با تاکید بر این که آنکارا به اجرای نقشه راه اعلام‌شده در مورد انتخابات {در تونس} اهمیت می‌دهد، گفت: فرآیند انتقالی مگر از طریق یک گفت وگوی جامع و معنادار با مشارکت تمامی اقشار جامعه از جمله پارلمان تونس که مظهر اراده ملی است، نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرده بود: دموکراسی نظامی است که در آن افرادی که منتخب و یا منصوب می‌شوند به یکدیگر احترام می‌گذارند.

وی تاکید کرد: ما تحولات تونس را توهین به دموکراسی می‌دانیم. ترکیه در این مرحله حساس در کنار تونس و مردم برادر آن بوده و دوستش خواهد ماند.

قیس سعید رییس جمهوری تونس چهارشنبه شب گذشته پارلمان این کشور را منحل کرد. او در حاشیه نشست شورای امنیت ملی این کشور گفت: کسانی که درصدد راه‌اندازی کودتا بوده و تلاش دارند تا در کار نهادهای حکومتی خدشه وارد کنند، هرگز به انتخابات برنخواهند گشت. اشاره سعید به جلسه مجازی نمایندگانی بود که فعالیت آنان پیشتر توسط رییس جمهوری تونس به حالت تعلیق درآمده بود.

رئیس جمهوری تونس جلسه مجازی این نمایندگان را «تلاش نافرجام برای کودتا» توصیف و آنها را به پیگرد کیفری تهدید کرد.

پارلمان تونس درحالی منحل شده که قیس سعید فعالیت آن را پیش از این به مدت هشت ماه به حالت تعلیق درآورده بود.

بیش از صد تن از نمایندگان مجلس تونس که سعید فعالیت آنان را از ۲۵ ژوئیه به حالت تعلیق در آورد، در مخالفت با تعلیق فعالیت پارلمان این کشور و تعطیلی آن جلسه مجازی برگزار کردند.

در این جلسه مجازی که یبش از ۱۲۰ نماینده تعلیق شده فعالیت آنها شرکت کردند، برای لغو اقدامات استثنایی که سعید اعلام کرده است، رای مثبت دادند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار