تماس با ما درباره ما

سفیر ترکیه احضار شد

وزارت امور خارجه تونس اعلام کرد که سفیر آنکارا را برای اعتراض به اظهارات « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه که در آن از تصمیم « قیس سعید » همتای تونسی خود برای انحلال پارلمان انتقاد کرده بود، احضار کرده است.
سفیر ترکیه احضار شد

به گزارش تهران بهشت به نقل از خبرگزاری تونس، «عثمان الجرندی» وزیر امور خارجه این کشور دیروز (چهارشنبه) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: با وزیر خارجه ترکیه تماس گرفتم و سفیر احضار شد. به آن‌ها اطلاع دادم که تونس اظهارات رئیس جمهور ترکیه را رد کرده و آن را دخالت در امور تونس می‌داند و روابط دو کشور باید بر اساس احترام به استقلال ملی و انتخاب‌های مردم تونس باشد. کشور اجازه نمی‌دهد مسیر دموکراتیکی که در پیش گرفته شده است زیر سوال برود. 

قیس سعید رییس جمهوری تونس چهارشنبه شب گذشته پارلمان این کشور را منحل کرد. 

رئیس‌جمهور ترکیه در بیانیه‌های رسانه‌ای گفت که اقدامات «قیس سعید» ضربه‌ای به اراده مردم تونس و توهین به دموکراسی است. 

رجب طیب اردوغان که به حزب النهضه نزدیک است، اقدام قیس سعید در انحلال مجلس این کشور را کودتا علیه قانون اساسی کشور دانسته بود. 

وزارت خارجه تونس دیروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای از اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه در مورد تونس ابراز شگفتی کرد و آن را دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی این کشور دانست. 

تصمیم اخیر سعید که پس از برگزاری جلسه مجازی با حدود ۱۲۰ نماینده اتخاذ شد، واکنش‌هایی را در سطح بین المللی برانگیخت. 

وزارت خارجه فرانسه دیروز (سه شنبه) از آخرین تحولات تونس ابراز نگرانی کرد و در بیانیه‌ای خواستار تعهد رئیس جمهور این کشور به احترام به حاکمیت قانون، استقلال قوه قضائیه و بازگشت هر چه سریعتر نهادهای کشور به روال عادی خود شد. 

همچنین آمریکا روز پنجشنبه نگرانی عمیق خود را در مورد تصمیم سعید برای انحلال پارلمان تونس ابراز نمود و بر لزوم بازگشت سریع به یک دولت قانون اساسی تاکید کرد. 

سعید در پایان سال ۲۰۲۱ یک نقشه راه سیاسی را اعلام کرد که شامل رایزنی ملی بصورت شامل سؤالات مربوط به نظام سیاسی کشور و سایر موضوعات از جمله وضعیت اقتصادی و اجتماعی است.  

رئیس جمهور تونس این رایزنی‌های ملی را موفق ارزیابی کرد. 

پیش بینی می‌شود که یک کمیته، پیشنهادات شهروندان را جمع‌آوری و طرح‌هایی را برای همه‌پرسی قانون اساسی در ۲۵ ژوئیه آماده کند و در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲، همزمان با سالگرد قیام مردم تونس علیه زین العابدین بن علی که در سال ۲۰۱۱ برکنار شد،  انتخابات پارلمانی جدید را برگزار کند.

ارسال نظر