تماس با ما درباره ما

جهان به نقطه حساسی رسیده است

"سرگئی کیسلیسا" سفیر اوکراین در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر گفت: جهان به نقطه ای حساس رسیده است.
جهان به نقطه حساسی رسیده است

به گزارش تهران بهشت؛ سفیر دولت ولودیمیر زلنسکی در اوکراین روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که با رای ۹۳ عضو به تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو رای داد، افزود: ما شاهد هستیم که کشتی ما از میان مه  بی رحم به سمت کوههای یخی مرگبار می رود.

سفیر اوکراین اضافه کرد: به نظر می رسد که ما باید به جای شورای حقوق بشر نام این شورا را تایتانیک می گذاشتیم. ما باید امروز این شورا را از غرق شدن نجات دهیم.

سفیر اوکراین در سازمان ملل پیش از رای گیری و تعلیق عضویت روسیه از سازمان ملل از این سازمان خواست روسیه را از عضویت در شورای حقوق بشر معلق کند.

 وی افزود: در عرض چند دقیقه، شما فرصت خواهید داشت تا ثابت کنید یک تماشاگر بی تفاوت نیستید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه بله را فشار دهید تا شورای حقوق بشر و جان بسیاری از مردم  در سراسر جهان و اوکراین را نجات دهید.

سفیر اوکراین مدعی شد از سوی دیگر، فشار دادن دکمه نه  به معنای کشیدن ماشه است و رنگ قرمز روی تابلو به معنی که قرمزی خون  ریخته شده بیگناهان است.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند که بدین ترتیب دارای ۴۶ عضو شد و عضویت روسیه که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا می بود، تعلیق شد.

چنین اقدامی از سوی مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل، سابقه دارد و این مجمع در سال ۲۰۱۱ نیز عضویت لیبی را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین به درخواست آمریکا و متحدانش امروز پنجشنبه به وقت محلی برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر برگزار شد.

در این رای گیری ۲۴ کشور از جمله الجزیره، بلاروس، کوبا، کره شمالی، ایران، قزاقستان، چین، روسیه، سوریه، ازبکستان، تاجیکستان و ویتنام در این رای گیری به تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت رای منفی دادند.

کشورهای غربی از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده اند و اکنون در پی واقعه "بوچا"، مسکو را متهم به انجام این واقعه با ابعاد مبهم و رمزآلودش می‌کنند و معتقدند این کشور به دلیل نقض حقوق بشر صلاحیت عضویت در شورای حقوق سازمان ملل را ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار