تماس با ما درباره ما

توافق با ایران نه قطعی و نه نزدیک است/بایدن با ادعای مارک میلی درباره سپاه قدس موافق است

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه توافق با ایران نه قطعی و نه نزدیک است، اظهار داشت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ادعای ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش کشورش درباره سپاه قدس ایران موافق است.
توافق با ایران نه قطعی و نه نزدیک است بایدن با ادعای مارک میلی درباره سپاه قدس موافق است

به گزارش تهران بهشت؛ جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در نشست تلفنی خبری با خبرنگاران رسانه های بین المللی درباره مذاکرات وین گفت درحال حاضر هیچ خبر تازه ای از وضعیت مذاکرات هسته ای ایران وجود ندارد، توافق نه نزدیک است و نه قطعی.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در خصوص حضور سپاه پاسداران در فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی گفت که جو بایدن با ادعای مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا درباره سپاه قدس موافق است.

 وی ادعا کرد بایدن با مارک میلی که گفته است سپاه قدس یک سازمان تروریستی است، موافق  است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در غیاب ند پرایس سخنگوی این وزارتخانه که با آنتونی بلینکن در سفر به اروپا به سر می برد، در عین حال به خبرنگاران گفت: فراتر از آن، ما در مورد موضوعات مذاکرات هسته ای اظهار نظر نمی کنیم.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا روز گذشته مخالفت خود را با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا مارک میلی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت که  از حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم سازمان های تروریستی خارجی حمایت نمی کنم.

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی که روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر یافت، درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد اما بار دیگر ادعاها را تکرار کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سپاه را تروریستی می داند، گفت: بله

بلینکن در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و آیا قرار است در این فهرست باقی بماند، گفت: بله. همینطور است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ادامه سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه همچنان "سازمان تروریستی" باقی خواهد ماند؟ اظهار داشت: نمی خواهم به جزییات مذاکرات اشاره کنم.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته ای (برجام) که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و یکسال بعد نیز سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) این کشور قرار داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

همزمان برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح های ضد ایرانی هستند.

این اظهارات و طرح های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله خود آمریکایی ها معتقدند تئوری ترامپ در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا اعلام کرد: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار