تماس با ما درباره ما

دولت بایدن عامدانه به کنگره درباره جزئیات مذاکرات با ایران توضیح نمی‌دهد

سناتور جمهوریخواه آمریکایی همسو با دیگر سناتورهای جمهوری خواه که از هرگونه توافق با ایران در هراس هستند، اظهار کرد دولت جو بایدن عمدا به کنگره در مورد جزئیات مذاکرات با ایران توضیح نمی‌دهد.
دولت بایدن عامدانه به کنگره درباره جزئیات مذاکرات با ایران توضیح نمی‌دهد

به گزارش تهران بهشت، تد کروز سناتور جمهوری‌خواه تگزاس در مصاحبه با رسانه سعودی ایران اینترنشنال مدعی شد دلیل اینکه دولت آمریکا نمی‌خواهد جزئیات این مذاکرات آشکار شود این است که نتیجه این مذاکرات یک توافق وحشتناک برای آمریکا است. 

وی افزود: جو بایدن از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواسته است که از طرف آمریکا مذاکره کند و روسیه هم اکنون در وین در حال مذاکره با ایران است. 

این سناتور جمهوری خواه مدعی شد: روسیه و ایران دشمن ما هستند و تنها چیزی که دو کشور می‌توانند در مورد آن توافق کنند، سیاست‌هایی است که امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد. 

کروز ادعا کرد: این توافق یک اشتباه فاجعه بار است و به همین دلیل است که دولت بایدن به شدت تلاش می‌کند تا جزئیات آن را از اعضای کنگره پنهان کند. 

این سناتور آمریکایی همچنین درباره گزینه‌های دولت آمریکا در صورت شکست مذاکرات، گفت: آن‌ها باید به سیاست فشار حداکثری [دونالد ترامپ] بازگردند. دولت آمریکا باید ایران را تحریم کرده و این تحریم‌ها را اجرا کند. 

کروز در ادامه با انتقاد از بایدن به دلیل بی‌توجهی به اجرای تحریم‌های نفتی ایران که باعث افزایش صادرات و درآمدهای نفتی تهران شده است، افزود: در حال حاضر دولت بایدن چشم خود را بر نقض آشکار تحریم‌های نفتی از سوی ایران بسته است. دولت بایدن به ایران اجازه می‌دهد بدون هیچ عواقبی، روزانه یک میلیون بشکه نفت بفروشد. 

این سناتور آمریکایی در ادامه ادعاهایش گفت: دولت بایدن حوثی‌ها (انصارالله یمن) را با وجود انجام حملات مداوم تروریستی از فهرست تروریستی حذف کرده است. دولت آمریکا باید کاملا مسیر خود را تغییر دهد. 

وی در تداوم سیاست هراس آمریکا از نفوذ منطقه‌ای ایران و نیز پیشرفت‌های صلح آمیز هسته‌ای، مدعی شد: بایدن باید به سیاست‌های ضعف، مماشات و تسلیم پایان دهد و در عوض به سیاست فشار حداکثری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و انجام حملات تروریستی علیه آمریکایی‌ها و متحدان ما ادامه دهد. 

ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای (برجام) که مورد تائید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و یکسال بعد نیز سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) این کشور قرار داد. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

همزمان برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح‌های ضد ایرانی هستند. 

این اظهارات و طرح‌های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله خود آمریکایی‌ها معتقدند تئوری ترامپ در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی‌تر با ایران از طریق تحریم‌های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است. 

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به تازگی اعلام کرد: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می‌شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می‌کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

ارسال نظر