تماس با ما درباره ما

احتمال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی ناتو در شرق اروپا قوت گرفت

دبیرکل ناتو از بررسی طرح هایی برای ایجاد پایگاه های نظامی دائمی در مرزهای شرقی با روسیه خبر داد.
احتمال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی ناتو در شرق اروپا قوت گرفت

به گزارش تهران بهشت؛ ینس استولتنبرگ در گفت و گو با روزنامه تلگراف اعلام کرد: در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، فرماندهان نظامی در حال کار بر روی طرح هایی هستند که براساس آنها، نیروهای نظامی ناتو در مرزهای شرقی این پیمان حضور دائمی خواهند داشت.

وی گفت: تصمیمات لازم در این خصوص، در اجلاس ماه ژوئن توسط کشورهای عضو ناتو اتخاذ می شود.

دبیر کل ناتو خاطرنشان کرد: ناتو قصد دارد نیروهای حاضر در مرزهای شرقی اروپا را از نیروهایی که به شکل یک ضامن مین عمل می کنند به نیروهایی کاملا بازدارنده و دفاعی تبدیل کند.

برخی مقامات ارشد نظامی آمریکا نیز هفته گذشته از ایجاد پایگاه های نظامی دائمی در لهستان، رومانی و جمهوری های بالتیک در شرق اروپا خبر داده بودند.

عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، موجی از نگرانی امنیتی را در میان کشورهای اروپایی برانگیخته و این کشورها بودجه های دفاعی را افزایش داده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر