تماس با ما درباره ما

فنلاند در مسیر پیوستن به ناتو

فنلاند به عنوان یک کشور غیرعضو ناتو و همسایه ای که یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، تصمیم خود برای پیوستن به این پیمان نظامی را تا اواسط تابستان اعلام می کند.
فنلاند در مسیر پیوستن به ناتو

به گزارش تهران بهشت به نقل از خبرگزاری فرانسه، فنلاند در حال آماده شدن برای یک تصمیم گیری تاریخی بر سر پیوستن به ناتو به عنوان عاملی بازدارنده در برابر هرگونه تجاوز روسیه است.

این کشور با جمعیتی نزدیک به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شمال اروپا از دیرباز با هدف جلوگیری از تنش با روسیه که بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، هرگز جز هیچ پیمان نظامی نبوده است. اما براساس نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته در این کشور اسکاندیناوی، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، حمایت مردم این کشور از پیوستن به ناتو از ۳۰ به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

«الکساندر اشتوب» نخست وزیر پیشین فنلاند که خود از مدت‌ها پیش حامی پیوستن به ناتو بوده است، در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: از آنجا که مردم این کشور در حال بررسی دوباره روابط خود با روسیه هستند، درخواست عضویت فنلاند در ناتو به معنای پیوستن قطعی است.  

«سانا مارین» نخست وزیر فنلاند روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که ما گفت‌وگوهای بسیار دقیقی خواهیم داشت، اما این امر چندان به طول نمی انجامد. من فکر می کنم تا پیش از اواسط تابستان به تصمیم گیری در این خصوص پایان دهیم.

این کشور اروپای شمالی که در سال ۱۹۱۷ پس از ۱۵۰ سال حکومت روسیه استقلال خود را اعلام کرد، در پی حملات شوروی در طول جنگ جهانی دوم خسارات سنگینی به ارتش سرخ وارد نمود.  

در طول جنگ سرد هم رهبران فنلاند موافقت کردند در ازای تضمین مسکو مبنی بر عدم تهاجم، بی طرف بمانند. بی طرفی اجباری این کشور برای راضی کردن همسایه قدرتمند خود، منجر به ابداع واژه "فنلاندسازی" شد.

اما با آغاز حمله روسیه به اوکراین و تکاپوی اروپا برای افزایش هزینه های نظامی و تقویت دفاعی، کشورهای غیرعضو از جمله فنلاند و سوئد به فکر پیوستن به این پیمان نظامی افتادند.

دولت فنلاند هفته گذشته همچنین از افزایش ۴۰ درصدی هزینه های دفاعی خود تا سال ۲۰۲۶ خبر  داد  تا بدین ترتیب موقعیت خود را تقویت کند.  

اما تلاش برای پیوستن به ناتو احتمالا اقدامی تنش زا برای روسیه تلقی می شود، چراکه روسیه از همان ابتدا یکی از دلایل برای حمله به اوکراین را گسترش مرزهای ناتو تحت رهبری آمریکا را به سمت اروپای شرقی تهدیدی امنیتی برای خود ارزیابی کرده بود.  

از سوی دیگر، «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری فنلاند هشدار داده که واکنش روسیه در برابر تصمیم دولت هلسینکی برای پیوستن به ناتو ممکن است بی پروایانه باشد. به عقیده وی مسکو احتمالا از طریق هوا و زمین و ترکیبی از این دو به تصمیم فنلاند واکنش نشان خواهد داد.

از طرفی کرملین اعلام کرده که در صورت پیوستن فنلاند به ناتو، دست به موازنه خواهد زد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار