تماس با ما درباره ما

توافق مهم گازی انجام شد

با توجه به جنگ اوکراین و تحریم همه جانبه روسیه از سوی اروپا و آمریکا، مصر و اتحادیه اروپا بر افزایش همکاری در زمینه گاز طبیعی توافق کردند.
توافق مهم گازی انجام شد

به گزارش تهران بهشت از آناتولی، وزارت خارجه مصر این موضوع را در بیانیه پایانی دیدار "سامح شکری" وزیر امور خارجه مصر و رئیس کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد با "فرانتس تیمرمنس" معاون کمیسیون اتحادیه اروپا در امور تغییرات اقلیمی، که در راس هیئتی از مقامات ارشد و مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا به قاهره سفر کرده است، اعلام نمود.

کنفرانس تغییرات اقلیمی در پایان سال جاری به میزبانی مصر برگزار خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف توافق کردند که برای بسیج منابع برای تامین مالی بهبود کنترل تغییرات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آفریقایی و تسریع در تحقق تعهد ۱۰۰ میلیارد دلاری جامعه بین الملل،   تلاش های مشترک را مضاعف کنند.

دو طرف همچنین بر توسعه همکاریها در زمینه گاز طبیعی مایع، تامین هیدروژن سبز و توسعه مشارکت انرژی‌های سبز مدیترانه (از جمله  تجارت هیدروژن سبز بین اروپا، آفریقا و خلیج‌فارس) توافق کردند.

مصر تولید گاز طبیعی و نفت را در ده سال اخیر، آغاز کرده است.

این بیانیه  همچنین حاکی است، طرفین اتفاق نظر دارند که وضعیت ژئوپلیتیک موجود نباید سطح چشم انداز اقدامات برای تغییرات اقلیمی را تحت تاثیر قرار داده یا منجر به کاهش منابع مالی مورد نیاز برای کشورهای در حال توسعه شود.

"ولادومیر زیلینسکی"، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت که روسیه از حربه گاز و نفت برای تحت فشار گذاشتن کل اروپا بهره برداری می کند.

در ماه مارس گذشته نیز  "آنالینا بیربوک"، وزیر امور خارجه آلمان گفت که کشورش وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را به طور کامل قطع خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی مایع مورد نیاز اروپا بود و صادرات این کشور، ۲۶ درصد از کل واردات کشورهای اروپایی و بریتانیا را به خود اختصاص داد، پس از آمریکا، قطر با ۲۴ درصد و روسیه با ۲۰ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

جنگ روسیه علیه اوکراین موجب اعمال تحریم های مختلف علیه مسکو شده و همین امر برای اروپا که به گاز رسیه وابسته می باشد، مشکلاتی ایجاد کرده که اروپایی ها برای رفع این مشکل به دنبال کشورهایی هستند که بتوانند از منابع گازی آنها استفاده کنند.

ارسال نظر