تماس با ما درباره ما

زلنسکی بار دیگر در مورد استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای هشدار داد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بار دیگر در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در این کشور هشدار داد.
زلنسکی بار دیگر در مورد استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای هشدار داد

به گزارش تهران بهشت از "سی ان ان" زلنسکی در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد: جهان باید خود را برای استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای آماده کند.

وی ادامه داد: ما نباید منتظر زمانی باشیم که روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند، ما باید برای آن آماده شویم. 

زلنسکی پیش از این نیز هشدار داده بود که روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای در این کشور استفاده کند. 

به گزارش ایرنا، ویلیام برنز رئیس سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" در هفته جاری گفت، کشورش نمی‌تواند احتمال استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را با توجه به ناامیدی فزاینده مسکو از پیروزی در جنگ اوکراین، کم اهمیت بیانگارد. 

وی مدعی شد که با توجه به ناامیدی بالقوه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سران روسیه در پی شکست‌های نظامی تاکنون، هیچ یک از ما نمی‌تواند تهدید روی آوردن احتمالی آنان را به کاربرد تسلیحات تاکتیکی یا تسلیحات محدود هسته‌ای، سبک و نادیده بگیرد.

مسکو روز پنجشنبه احتمال انتقال سلاح‌های هسته‌ای را به منطقه دریای بالتیک در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، مطرح کرد. 

با این حال دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه کمیسیون خلع سلاح گفت که بر خلاف گمانه زنی‌ها، استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای فقط در واکنش به استفاده از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی علیه مسکو و متحدانش است. 

دیپلمات ارشد روس گفت: این معیارها به هیچ وجه نمی‌تواند برای سناریویی که در حال حاضر در اوکراین در حال رخ دادن است، اعمال شود. علاوه بر این، روسیه قاطعانه به این اصل پایبند است که هیچکس در جنگ هسته‌ای پیروز نیست و نباید چنین جنگی به راه بیفتد.

اظهارات دیپلمات روسی در بحبوحه نگرانی غرب مبنی بر اینکه درگیری میان اوکراین و روسیه ممکن است به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود، مطرح شد. این دغدغه زمانی ایجاد شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته دستور داد تا نیروهای هسته‌ای کشورش در حالت آماده باش کامل قرار گیرند. 

جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در پی نادیده گرفتن شدن هشدارهای مسکو در باره گسترش ناتو به سوی مرزهای روسیه و نگرانی‌های امنیتی این کشور، با حمله همه جانبه نیروهای روسیه به اوکراین آغاز شد که تاکنون با تلفات و زیان‌های مالی بسیار و اعمال تحریم‌های گسترده مالی و اقتصادی غرب علیه روسیه، ادامه یافته است. 

ارسال نظر