تماس با ما درباره ما

آمریکا و متحدانش نگران شدند

مقامات آمریکا، استرالیا، ژاپن و نیوزلند روز سه شنبه (به وقت محلی) در مورد چارچوب امنیتی پیشنهادی بین جزایر سلیمان و چین و آنچه "خطرات جدی این توافق نامه برای اقیانوس هند و آرام آزاد و باز" خواندند، ابراز نگرانی کردند.
آمریکا و متحدانش نگران شدند

به گزارش تهران بهشت از خبرگزاری ای ان آی، بر اساس بیانیه کاخ سفید، روز ۲۹ فروردین، کورت کمپبل هماهنگ کننده هند و اقیانوسیه شورای امنیت ملی و دانیل کریتنبرینک دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام با دریاسالار جان سی آکیلینو، فرمانده اقیانوس هند و اقیانوسیه ایالات متحده، نشستی را با مقامات ارشد استرالیا، ژاپن و نیوزلند در مورد تحولات جزایر اقیانوس آرام در هونولولو برگزار کرده اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «در نشست هونولولو، مقامات بر تعهد پایدار و مشترک چهار کشور به جزایر اقیانوس آرام تأکید کردند.

بر اساس این بیانیه، آمریکا اعلام کرد مصمم به تشدید تعامل خود در منطقه برای مقابله با چالش های قرن بیست و یکم، از امنیت دریایی و توسعه اقتصادی گرفته تا بحران آب و هوا و کرونا است.

ما این کار را با همکاری نزدیک‌ با کشورهای اقیانوس آرام، از جمله از طریق مجمع مشترک جزایر اقیانوس آرام و همراه با کشورهای همفکر، در داخل و خارج از منطقه، از جمله در اروپا انجام خواهیم داد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مقامات چهار کشوری که در این نشست حضور داشتند همچنین نگرانی‌های خود را در مورد چارچوب امنیتی پیشنهادی بین جزایر سلیمان و جمهوری خلق چین (PRC) و خطرات جدی آن برای هند و اقیانوس آرام آزاد و باز ابراز داشتند.»

بنا به گزارش خبرگزاری ای ان آی، این نشست بخشی از رایزنی های آمریکا با متحدان و شرکایش در مورد اقیانوس هند و اقیانوس آرام بود و بخشی از سفر اعلام شده مقامات دولتی این کشور در این هفته به هاوایی، فیجی، پاپوآ گینه نو و جزایر سلیمان است.

چین و جزایر سلیمان روز سه‌شنبه یک توافقنامه  مبتنی بر چارچوبی برای همکاری های امنیتی امضا کردند که باعث نگرانی آمریکا و متحدانش در خصوص ایجاد یک پایگاه دریایی چین در این کشور شده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دو کشور به طور رسمی یک قرارداد چارچوب همکاری امنیتی را امضا کرده اند.

استرالیا هم اعلام کرد که چین قصد دارد یک پایگاه دریایی در جزایر سلیمان بسازد تا تنش در این منطقه را افزایش دهد.

مقامات آمریکایی هفته گذشته نسبت به پیمان امنیتی چین و جزایر سلیمان ابراز نگرانی کردند و ادعا کردند این توافق درها را برای استقرار نیروهای نظامی چین در اقیانوس آرام باز خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری گفت: ما معتقدیم که امضای چنین توافقی در واقع می‌تواند بی‌ثباتی در جزایر سلیمان را افزایش دهد و شرایط نگران‌کننده‌ای برای منطقه وسیع اقیانوس آرام ایجاد کند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار