تماس با ما درباره ما

سفر بایدن به منطقه جنبه تشریفاتی دارد تا کاربردی!

تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اوضاع نابه‌سامان آمریکا در شرایط فعلی گفت: عضویت ایران در اتحادیه بریکس و سازمان همکاری‌های امنیتی شانگهای باعث وحشت و به تلاطم افتادن آمریکا شده است.
سفر بایدن به منطقه جنبه تشریفاتی دارد تا کاربردی!

به گزارش تهران بهشت، سید عبدالله متولیان تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش آمریکا برای نزدیکی به کشورهای عربی و سفر بایدن به منطقه، گفت: آمریکا طی دو دهه اخیر به تدریج سیر نزولی و افت هژمون در سطح منطقه داشته و همچنین اهدافی که در رابطه با سوریه، عراق، یمن و لبنان مطرح کرده بود نه تنها تحقق نیافته بلکه عقب‌گرد هم داشته‌ است و در نظم دادن خاورمیانه طبق راهبردهایشان ناکام ماندند؛ هفت هزار میلیارد دلار برای تولید، ایجاد، آموزش و تجهیز داعش هزینه شد که در آخر هم به نتیجه نرسیدند.

متولیان اوضاع داخلی آمریکا را در شرایط فعلی نابه‌سامان خواند و گفت: در حوزه امنیتی، تامین مواد غذایی، بهداشت و درمان، بهم ریختگی‌هایی در آمریکا وجود دارد و یکی از جدی‌ترین مشکلاتشان، بحث ترک برداشتن اتحاد ایالت‌های آن بوده که از سمت کالیفرنیا یعنی غرب آمریکا بیشتر مشاهده می‌شود.

وی افزود: موقعیت جنگ روسیه علیه ناتو در اوکراین سبب نیاز اروپا به منطقه‌ی غرب آسیا شده  و از طرفی دیگر عضویت ایران در اتحادیه بریکس و سازمان همکاری‌های امنیتی شانگهای باعث وحشت و به تلاطم افتادن آمریکا شده است.

متولیان یکی از انگیزه‌‌های آمریکا برای حضور در منطقه را تقابل با چین در رابطه با راه ابریشمی خواند و افزود: دلیل دیگر نیز تقویت ائتلاف وهابی ضد جمهوری اسلامی و جایگزینی انرژی است.

وی اضافه کرد: آمریکا درصدد تشکیل ناتوی عربی است غافل از اینکه منطقه غرب آسیا به دلیل اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه پهپاد، فناوری‌های ماورای جوی، قدرت سایبری و امثال آن خود را نشان می‌دهد، به هیچ عنوان امکان ایجاد این موضوع وجود ندارد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به جنگ یمن اظهار داشت: جنگ یمن قرار بود طی یک هفته تمام شود اما اکنون هشت سال است که به طول انجامیده و آنها مستاصل و نا امید به دنبال مذاکره با ایران هستند.

متولیان یک بعد از سفر بایدن به منطقه را نیز مسئله برجام دانست و گفت: آمریکا می‌داند که در مسئله برجام دستش خالی است و چیزی برای ارائه ندارند همانطور که رهبر معظم انقلاب در گذشته به این موضوع اشاره داشتند که گزینه نظامی اساسا روی میز غرب نیست و درحال حاضر گزینه تحریم نیز از روی میزشان برداشته شده که همین موضوع سبب شده است آنها خود را میانجی روابط کشورهای عربی با جمهوری اسلامی معرفی کنند. 

متولیان در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تلاش آمریکا در رابطه با کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز با شکست رو‌به‌رو شود به این دلیل که همه شواهد علیه حضور آمریکا در منطقه است و این سفر نیز بیش از آنکه کاربردی باشد جنبه تشریفاتی برای اوضاع داخلی آمریکا و کشورهای عربی دارد.‌

انتهای پیام/ 

 

ارسال نظر