تماس با ما درباره ما

آمریکا در مذاکرات مسئولیت‌پذیر نیست/ اقدامات هوشمندانه ایران مانع از شانه خالی کردن آمریکا شده است

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: طرف‌های غربی همواره سعی کردند تا توپ را به داخل زمین ایران بیندازند اما رفتار هوشمندانه ایران مانع از شانه خالی کردن آمریکا در مذاکرات شده است.
آمریکا در مذاکرات مسئولیت‌پذیر نیست  اقدامات هوشمندانه ایران مانع از شانه خالی کردن آمریکا شده است

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدعلی شفیعی در مورد گفت‌وگوهای اخیر وین گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و شفاف است و تفاوتی با گذشته ندارد. ایران موضع خود را تغییر نداده که بخواهیم بگوییم پیشنهاداتی را پذیرفته و یا نپذیرفته است. 

این کارشناس مطالعات آمریکا بیان کرد: در متن پیشنهادات طرف اروپایی هم جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است باید انتفاع اقتصادی مردم ایران در نظر گرفته شود و تحریم‌ها لغو شود و تضمینی بر مبادلات اقتصادی برای ایران گنجانده شود لذا تا زمانیکه این موضوعات و خواسته‌های ایران عملیاتی نشود، توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: اینکه طرف‌های اروپایی عنوان می‌کنند متن نهایی شده و منتظر تصمیم سیاسی پایتخت‌ها هستند، حرف درستی نیست زیرا متن نهایی شده، متنی است که طرفین باید آن را بپذیرند و این در واقع همان پیشنهادی است که طرف‌های غربی مطرح می‌کنند و تنها خواسته ایران روی این پیشنهاد بحث انتفاع اقتصادی است که در بسته پیشنهادی اروپایی‌ها مطرح نشده است و ایران هم نکات مورد نظر خود را به طرف اروپایی اعلام کرده است و آمریکا باید تصمیم نهایی خود را بگیرد.

این کارشناس ارشد مطالعات آمریکا درباره اینکه الان آمریکایی‌ها باید تصمیم نهایی خود را بگیرند، گفت: اروپایی‌ها نمی‌توانند تضمینی روی این موضوع بدهند زیرا بسته شدن فضای اقتصادی در مقابل ایران موضوعی است که آمریکایی‌ها اعمال کردند یعنی سال 2018 که ترامپ از برجام خارج شد اروپایی‌ها عنوان کردند در برجام خواهند ماند و روابط‌ قبلی خود را ادامه می‌دهند اما به تعهدات خود عمل نکردند.

شفیعی افزود: از طرفی شرکت‌های خصوصی تابع دولت‌های خود نیستند و اقتصاد اروپا هم اقتصاد خصوصی است و این شرکت‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا، حاضر نیستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل آمریکا باید تصمیم نهایی بگیرد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید گفت: در فضای کلی دولت جدید آمریکا نگاه کنیم بایدن قبل از انتخابات این فضا را به وجود آورد که ما به برجام  برمی‌گردیم اما همان زمان قبل از انتخاب شدن شروطی را در سی ان ان منتشر کرد که بر مبنای آن کارشناسان عنوان می‌کردند این فضا، فضای برگشتن نیست بلکه شرط جدید گذاشتن است.

پژوهشگر حوزه آمریکا افزود: بعد از انتخابات هم ما همین فضا را دیدیم چراکه اگر آنها می‌خواستند به برجام بازگردند مانند توافق پاریس که خارج شده بودند و با یک بیانیه به توافق آب و هوای پاریس برگشتند، در مورد برجام نیز می‌توانستند حداقل تعهدات خود را بپذیرند و به برجام برگردند اما دولت بایدن این کار را انجام نداد و اعلام کرد که ما مجددا مذاکره می‌کنیم.

شفیعی تصریح کرد: از سوی دیگر ایران که تا آن زمان یعنی حتی دو سال بعد از خروج آمریکا از برجام هنوز به تعهدات خود پایبند مانده بود، شروع به کاهش تعهدات ذیل برجامی خود کرد و در حقیقت همین اقدام ایران، آمریکا را تحت فشار قرار داد و آن کشور را مجاب کرد که دوباره برگردد و سعی کند شرایط ایران را بپذیرد و مذاکرات را آغاز کند.

وی عنوان کرد: اما با گذشت زمان این مذاکرات ادامه‌دار شد و آمریکایی‌ها از ایران خواسته‌های فرابرجامی داشته و همواره سعی کردند ایران را مجبور به خواسته‌های خود کنند که تیم مذاکره کننده کشورمان زیر بار این فشارها و خواسته‌های آمریکا نرفت و اعلام کرد که توافق باید به‌گونه‌ای باشد که منافع اقتصادی ایران تامین شود.

پژوهشگر حوزه آمریکا یادآور شد: طرف‌های غربی همواره با جوسازی رسانه‌ای به دنبال این بودند که توپ را به زمین ایران انداخته و وانمود کنند که ایران متن اروپایی‌ها را هم نپذیرفته است در صورتیکه ایران نکات مورد نظر خود را به آنها اعلام کرده است و مانع از شانه خالی کردن آمریکا شده است.

شفیعی اضافه کرد: مشکل بزرگی که آمریکایی‌ها آن مواجه هستند، فضای داخلی خود آمریکا است. یکی از رسانه‌های آمریکایی چند روز گذشته مطلبی را منتشر کرد مبنی بر اینکه «تنها دستاورد سیاست خارجی بایدن این است که به عنوان پدر بمب هسته‌ای ایران شناخته می‌شود.» از سوی دیگر نیز ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای است.

شفیعی خاطرنشان کرد: طرف‌های غربی همواره سعی کردند تا توپ را به داخل زمین ایران بیندازند اما رفتار هوشمندانه ایران در قبال آنها باعث شد که دولت آمریکا هم در فضای بین‌المللی و هم در فضای داخلی کشور آمریکا تحت فشار قرار بگیرد و ایران در این زمینه دست بالا را داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر