تماس با ما درباره ما

عزم دولت برای کنترل شبکه بانکی در خلق نقدینگی/سوداگری بانک‌ها پایان می‌یابد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از عزم دولت برای کنترل شبکه بانکی در خلق بی‌رویه نقدینگی، پایان دادن به رفتارهای سوداگرانه بانک‌ها خبر داد.
عزم دولت برای کنترل شبکه بانکی در خلق نقدینگی سوداگری بانک‌ها پایان می‌یابد

به گزارش تهران بهشت، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اقدامات دولت در یکسال گذشته گفت: یکی از کارهای مهم دولت حذف ارز ترجیحی و پرداخت آن به صورت نقدی به مردم بود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی شاهد هستیم که قیمت این کالاها افزایش چندانی نداشته است و امیدواریم که در ماه‌های پیش رو به ثبات کامل در بحث قیمت کالاها برسیم.

قادری اظهار داشت: قیمت کالاها در مردادماه سال جاری نسبت به ماه خرداد از ثبات برخوردار است و جلوی نوسانات قیمت‌ها تا حد زیادی گرفته شده و می‌توانیم بگوییم که به یک ثبات نسبی در قیمت کالاها رسیده‌ایم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ایجاد ثبات نسبی در بازار را از دستاوردهای دولت سیزدهم در یک سال اخیر خواند و اظهار داشت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود با بررسی‌های کارشناسی، ثبات در بازارهای مالی را در دستور کار قرار داد و در مدت کوتاه، به موفقیت‌های نسبی دست یافت. برای مهار تورم لازم بود در کوتاه مدت به صورت جدی سیاست تقویت ارزش پول ملی و کنترل نرخ ارز دنبال شود. در بلندمدت نیز از رفتار شبکه بانکی در خلق بی‌رویه نقدینگی، ممانعت و از رفتارهای سوداگرانه از سوی بانک‌ها در بازارهای مختلف جلوگیری شود.

قادری در تشریح تلاش‌های دولت برای کنترل نرخ رشد تورم، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا اردیبهشت۱۴۰۱ ،نه تنها روند روبه رشد نرخ تورم کنترل شد، بلکه سیر نزولی پیدا کرد، به طوری که در مواردی مانند تورم نقطه به نقطه کاهش قابل توجه بیش از ۲۸ درصد طی این مدت ثبت شد.

وی افزود: فقط در خرداد ۱۴۰۱شاهد افزایش نرخ رشد تورم بودیم که بخش عمده آن ناشی از حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یانه‌ها بود. آنچه در قالب افزایش قیمت ها ظهور کرد، در واقع تورم پنهانی بود که به دلیل پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در کالاها پنهان بود و با حذف ارز ترجیحی این تورم نمایان شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهای مهم دولت در حوزه فضایی و دفاعی است که ما می‌بینیم با همکاری کشورهایی مانند روسیه و سایر کشورها دولت سیزدهم کارهای خوبی را در حوزه‌های دفاعی و فضایی آغاز کرده که نمونه آن را می‌توان در پرتاب ماهواره خیام مشاهده کرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از کارهای مهم دولت انجام سفرهای استانی بود که این سفرها باعث می‌شد مسئولان ارشد اجرایی کشور از نزدیک و به طور دقیق با مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف آشنا شوند و مردم بتوانند بدون واسطه مشکلات خود را با مقامات ارشد اجرایی در میان بگذارند.

قادری تصریح کرد: ۳۱ سفر استانی در سال نخست فعالیت دولت، در کنار بازدیدهای میدانی و سرزده متعدد، سند مردمی بودن دولت سیزدهم است. این سفرها و بازدیدها در سال نخست، تابوی دست نایافتنی بودن مقامات عالی کشور را شکست و حضور بی واسطه و مستمر در میان مردم، و شنیدن حرف آنان و پیگیری مشکلات، تصویری واضح از دولت مردمی ترسیم کرد.

عضو کمیسیون برنامه و وبدجه مجلس با بیان اینکه سفرهای استانی رئیس‌جمهور از مصادیق امیدوارکننده مردم‌محوری دولت است، اظهار داشت: که براساس پیمایش‌های انجام شده، این سفرها به افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی منجر شده است. البته باید توجه داشت که حضور رئیس‌جمهور در سفرهای استانی در کنار مردم، باید به کمک راهبردها و سازوکارهای عالمانه توسط بدنه دستگاه اجرایی و حلقه‌های میانی نیز پیگیری شود تا امکان حل مسائل مزمن کشور به کمک ظرفیت‌های مردمی فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار