تماس با ما درباره ما

مروری بر رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ارتش/ از موفقیت‌های موشکی تا ارتقای تجهیزات زرهی

رزمایش دو روزه اقتدار ۱۴۰۱ فرصتی بود تا توان رزمی و عملکرد تجهیزات نیروی زمینی ارتش بار دیگر در بوته آزمون قرار گیرد؛ رزمایشی که با آزمایش موفقیت آمیز موشک ارتقا یافته شفق، آزمایش سامانه خود حفاظتی بالگردهای هوانیروز و اجرای عملیات شبانه همراه بود.
مروری بر رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ارتش  از موفقیت‌های موشکی تا ارتقای تجهیزات زرهی

به گزارش تهران بهشت، رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریور و با حضور یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، جنگ الکترونیک و با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش با عملیات متحرک هوایی شبانه بالگردهای مجهز به سامانه‌های دید شبانه برای نخستین بار در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد.

عملیات هوابرد، موشکی و زرهی با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز، آزمایش سامانه خودحفاظتی بالگردهای هوانیروز و موشک ارتقاء یافته شفق از مهمترین بخش های این رزمایش بود که با حضور سرلشکر «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانیباء(ص)، سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان و ناظران عالی رتبه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانیباء(ص) و ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد.

در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ارتش اصفهان چه گذشت؟از موفقیت‌های موشکی تا ارتقای تجهیزات زرهی

این رزمایش با هدف ارزیابی و ارتقای میزان آمادگی رزمی یگان‌های نیروی زمینی ارتش در مقابله با تهدیدات نوین انجام شد و انتقال سریع نیروها از برخی مناطق سرزمینی به منطقه ماموریتی، ارتقای تحرک و جابجایی تیپ‌های نیروهای ویژه و واکنش سریع، اجرای انواع تاکتیک‌های خلاقانه بومی و مهارت‌های چندگانه یگان‌های تخصصی، میزان هماهنگی در اجرای عملیات ترکیبی تیپ‌های حرفه‌ای و مدیریت صحنه نبرد مطابق با واقعیات صحنه نبردهای اخیر و با رویکرد تمرینی تهاجمی، تدافعی در این رزمایش مورد ارزیابی قرار گرفت.

در بخشی از رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی واحدهای پیاده، زرهی، توپخانه، ایستگاه‌های سیار پهپاد و جنگ الکترونیک نیروی زمینی در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان جهت اجرای این رزمایش ۲ روزه مستقر شدند؛ موضع عملیاتی گرفتند و تمامی تجهیزات و ادوات زرهی، نفربرها، توپ‌ها و تجهیزات مهندسی نیز از هشت استان کشور در کمتر از ۴۸ ساعت وارد منطقه عمومی رزمایش شدند.  

در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ارتش اصفهان چه گذشت؟از موفقیت‌های موشکی تا ارتقای تجهیزات زرهی

آزمایش موفقیت‌آمیز «موشک ارتقاء‌ یافته شفق»

در جریان این رزمایش، بالگردهای هوانیروز که مجهز به سامانه‌های دید و تیر در شب هستند، طی عملیات ویژه‌ای برای نخستین بار به صورت آفندی وارد میدان رزم شده و عملیات تاخت شبانه را با موفقیت اجرا کردند. در عملیات متحرک شبانه، بالگردهای هوانیروز (هلی برن) که به سامانه‌های خود حفاظتی مجهز شده‌ بودند در مقابله با موشک‌های دوش پرتاب اقدام به فلرریزی کرده و طی این فرآیند، موشک‌های حرارتی دوش پرتاب را منحرف کردند.  

پرواز گسترده و هماهنگ بالگردها، تیراندازی شبانه، اجرای عملیات متحرک هوایی تیم‌های واکنش سریع ویژه ۶۵ در کمترین زمان ممکن، پشتیبانی از نیروهای مانوری، تبادل اطلاعات، آزمایش و ارزیابی موشک‌ شفق هوا به زمینِ بهینه شده با افزایش برد ۳ برابری در مقایسه با موشک‌های نسل قبل و بهره‌گیری گسترده از سامانه‌های دید در شب از جمله دیگر اقدامات در این رزمایش بود.

تکاوران تیپ ۶۵ نیروهای ویژه نیز بلافاصله پس از هلی‌برن با یورش به سمت اهداف مورد نظر، عملیات تاخت شبانه را برابر طرح‌ریزی‌های عملیاتی با موفقیت به پایان رساندند و نیروهای واکنش سریع نیروی زمینی ارتش پس از اجرای مأموریت عملیات ویژه شبانه بلافاصله توسط چندین فروند بالگرد هجومی ۲۱۴ از منطقه هدف برداشت شدند.

همچنین به گفته جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، برای نخستین بار موشک راهبردی فتح ۳۶۰ در این رزمایش پرتاپ و با موفقیت هدف مورد نظر را به دقت مورد اصابت قرار داد. این موشک با سرعت ۳ ماخ علیه اهداف استراتژیک استفاده می شود ضمن ارتباط با ماهواره ها در مسیریابی سریع در لحظه فرود بر روی هدف حدود ۴ ماخ و نزدیک به ۵ هزار کیلومتر سرعت دارد.

نکته مهم موشک راهبردی فتح ۳۶۰ اینکه قدرت تخریب فوق‌العاده و دقت بسیار بالا داشته و از لانچر ۶ فروندی پرتاب می شود و پس از شلیک یک هدف مشترک را ردیابی و منهدم می کند.

در این رزمایش تجهیز نفربرهای نیروی زمینی ارتش نیز به لانچر ۲ قلوی دهلاویه مجهز شدند تا توانمندی آنها در برابر تهدیدات زرهی افزایش یابد.

در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ ارتش اصفهان چه گذشت؟از موفقیت‌های موشکی تا ارتقای تجهیزات زرهی

عملیات شناسایی و رصد منطقه عملیات توسط پهپادهای مهاجر ۶

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این رزمایش عملیات شناسایی و رصد منطقه عملیات توسط پهپادهای مهاجر ۶ انجام شد و واحدهای موشکی و توپخانه نیروی زمینی ارتش با پرتاب موشک‌های بهینه شده و ارتقاء یافته و گلوله‌های هوشمند علیه اهداف تعیین شده اقدام کردند.  

اجرای عملیات جنگال، فرود چتربازان در منطقه و بارریزی هوایی و پشتیبانی آتش بالگردی از ستون‌های زرهی از دیگر برنامه‌های اجرایی رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی نیز بخش دیگری از رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ بود.

یکی از نکات مهم این رزمایش به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، هوشمندی و نقطه‌زنی تسلیحات توپخانه، پهپاد و زرهی نزاجا یود و توان بالای لجستیکی نیروی زمینی ارتش را نیز به نمایش گذاشت به طوری که جابه‌جایی و انتقال سریع نیروها از ۸ استان کشور به منطقه عمومی رزمایش از نقات قوت آن بود.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش با آزمایش‌های موفق پهپادها در رزمایش‌های مختلف، توان عملیاتی و راهبردی پهپادهای خود را افزایش داده است، اظهار داشت: برای پاسخگویی به تهدیدات و نبردهای آتی باید چهار ویژگی دقیق‌زن بودن، هوشمندی، دور زن بودن و شبکه‌ای محور شدن تجهیزات را مدنظر قرار داد.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به عملیات بی‌نظیر هوابرد نیروی زمینی ارتش در این رزمایش بیان داشت: در این رزمایش نتایج و رکوردهای بسیار بی‌نظیری را از یگان‌های مختلف نزاجا شاهد بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که یگان هوابرد نزاجا با سرعت قابل توجّهی عملیات الحاق نیروها را انجام دادند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: تفاوت عمده این رزمایش با سایر رزمایش‌ها، در ثبت رکورد در زمینه های مختلف تحرک، نقطه زنی، دورزنی، عملیات هلی‌برن شبانه، هوابرد و بارریزی است که این مهم بیانگر آموزش صحیح و تخصصی کارکنان و بهره گیری از تجهیزات بهینه شده مطابق با تهدیدات نوین می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر