تماس با ما درباره ما

چرا سیزدهم آبان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» است؟

یوم‌الله ۱۳ آبان از آن جهت در کشور ما حائز اهمیت است که در این روز به یکباره به حیات سیاسی مملو از خباثت آمریکا و عملکرد سازمان سیا در ایران خاتمه داده شد.
چرا سیزدهم آبان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» است؟

به گزارش تهران بهشت؛ روز ۱۳ آبان که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران، راهپیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرده و آنان را به خاک و خون کشید. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه‌ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ضدآمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نامگذاری کردند.

از آن‌جا که سیزدهم آبان‌ به‌ عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» شناخته شده، تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بحث استکبار و استکبارستیزی، ازجمله مباحث مهمی است که می‌توان در این روز‌ها مورد توجه قرار داد. نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با کلیدواژه استکبار و استکبارستیزی، به‌عنوان سرفصل، لزوم جستجوی مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی در استکبار را برای همگان آشکار می‌کند.

اینکه در طول تاریخ کشور عزیزمان ایران رخداد‌های بسیاری به وقوع پیوسته که هر کدام به تنهایی سرفصل مهم و سرنوشت سازی در تاریخ انقلاب و مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استعمار بوده است بر کسی پوشیده نبوده و نخواهد بود، اما در میان این وقایع، تسخیر سفارت آمریکا و بازداشت جاسوسان آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز را می‌توان اوج آگاهی و بیداری مردم ایران در مبارزه با استکبار جهانی ارزیابی کرد. مبارزه‌ای که ناشی از درک عمیق و احساس مسئولیت اسلامی بود.

این رخداد عظیم که نمادی از استعمارستیزی ملت ایران و نفی سلطه قدرت‌های استکباری جهان بود، به سرعت ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و بازتاب بسیاری داشت، به طوری که حضرت امام خمینی (ره) آن را «انقلاب دوم» نامیده و مهر تائیدی بر این حرکت دانشجویان زدند.

در اهمیت یوم‌الله ۱۳ آبان ۵۸ که با فاصله نه چندان دوری نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد، همین بس که نه تنها توطئه‌های بعدی علیه انقلاب اسلامی با شکست مواجه و خنثی شده، بلکه ضربه سختی بر اقدامات ضدمردمی و عملیات جاسوسی آمریکا خبیث به ویژه در منطقه خاورمیانه وارد آمد و ابهت پوشالی و ساختگی این کشور در دنیا در هم شکسته شد.

به‌مناسبت چنین روزی، ۱۳ آبان در تاریخ کشورمان به نام روز مبارزه با استکبار جهانی نام گرفت. در این روز به یکباره به حیات سیاسی مملو از خباثت امریکا و عملکرد سازمان جهنمی سیا در ایران خاتمه داده شد و مزدورانی که پس از پیروزی انقلاب دائماً به فتنه‌انگیزی و ماجراجویی علیه نهضت اسلامی ایران مشغول بودند به گروگان گرفته شدند و لانه پر از فساد و جاسوسی آنان که به اشتباه (سفارت) لقب گرفته بود، تعطیل شد.

اشغال لانه جاسوسی امریکا در تهران و گروگانگیری جاسوسان دیپلمات نمای کاخ سفید، تنها یک حادثه سیاسی در حد تعطیل شدن سفارتخانه یک کشور در کشور دیگر نبوده و بلکه آغاز تحول عمیقی بود که در خاورمیانه و در سطح جهان در جهت عریان ساختن ماهیت پنهان شده زمامداران واشنگتن و گردانندگان سیاست خارجی امریکا به وقوع پیوسته بود.

سیزده آبان از خاطره انگیزترین روز‌های انقلاب شکوهمند اسلامی است. شاید تاریخ معاصر ما روزی بدین اهمیت و بزرگی کمتر به یاد داشته باشید. سیزدهم آبان زادروز انقلابی بزرگتر سالگشت تبعید بینانگذار جمهوری اسلامی و روز دانش آموز است. هر یک از این مناسبت‌ها خودکافی است که نظر‌ها را به خود برگرداند و دیده‌ها را خیره کند.

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه‌ها، ایثار‌ها و فداکاری‌های دانش آموزان عزیزمان است. این روز باشکوه بدین سبب روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت‌های چپاول‌گر به مبارزه بی‌امان بپردازند و عزّت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند.

روز سیزدهم آبان به همه مستضعفان جهان آموخت که بر ضد مستکبران قیام کنند و حقوق از دست رفته خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیام روز سیزدهم آبان به مسلمانان این است که: تنها در برابر پروردگار جهانیان و مکتب توحید به نماز بایستند و فقط در پیشگاه خدا به کرنش بنشینند و تا همیشه زمان در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت‌ها سرتسلیم فرود نیاورند.

 

ارسال نظر