تماس با ما درباره ما

رهبر روسیه بعد از مرگ پوتین مشخص شد!

یک سایت فرانسوی گزارشی را درباره شایعات درخصوص وضعیت جسمانی رئیس جمهور روسیه منتشر کرد و معتقد است که اگر هیچ شخصی به صورت رسمی به جای وی تعیین نشود احتمالاً دو نفر از مناسب‌ترین نامزدها سیاست کنونی کرملین را اداره کنند.
رهبر روسیه بعد از مرگ پوتین مشخص شد!

به گزارش تهران بهشت؛ هر روز پیش بینی‌های جدیدی درباره وضعیت جسمانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وجود دارد. برخی می‌گویند که سرطان خون یا مشکل تیروئید یا بیماری پارکینسون دارد. آخرین شایعات در چهارم ژانویه نیز حاکی از این بود که پوتین رو به موت است.

بنابر گزارش ژئوپلتیک فرانسه، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در این باره اعلام کرد: هیچ مساله تایید شده‌ای وجود ندارد.

از زمان جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ شایعات درباره وضعیت جسمانی پوتین افزایش یافته است. بهار گذشته پوتین بعد از کنفرانس مجازی با مشاوران و رهبران نظامی مورد معالجه پزشکی قرار گرفت. اواخر مه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تمام شایعات را تکذیب و اعلام کرد هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند نشانه‌ای از بیماری را در پوتین ببیند.

اما این سؤال مطرح است که اگر پوتین بمیرد چه کسی رهبر روسیه خواهد بود؟

اکتبر ۲۰۲۱ ولادیمیر پوتین در جواب سؤالی درباره جانشین احتمالی او به شبکه سی ان بی سی آمریکا گفت: ترجیح می‌دهم پاسخی به این سوال ندهم. ما منتظر انتخابات آتی هستیم.

به لطف اصلاحات قانون اساسی که در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ می‌تواند در قدرت بماند که در آن زمان سن وی بین ۸۳ تا ۸۴ سال خواهد بود. اگر پوتین مجبور شود از قدرت کناره گیری کند براساس ماده ۹۲ بند چهارم قانون اساسی روسیه نخست وزیر باید رهبری دوره انتقالی را برعهده بگیرد.

در صورتی که به دلایل پزشکی، برکناری یا مرگ فعالیت رئیس جمهور متوقف شود، براساس قانون اساسی روسیه به مدت ۹۰ روز نخست وزیر جانشین رئیس جمهور خواهد بود و ظرف این سه ماه باید انتخاباتی برای انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار شود.

وضعیت هرگونه که باشد قدرت به صورت موقتی به میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه منتقل می‌شود که از ژانویه ۲۰۲۰ این پست را برعهده گرفته است. او ۵۶ ساله و از جناح تکنوکرات است. او قبل از اینکه نخست وزیر شود برای بیشتر مردم شناخته شده نبود اما از محبوبیت زیادی برخوردار است البته این مساله باعث نمی‌شود که او نامزد ارجحی برای جانشینی پوتین باشد به ویژه اینکه در محافل سیاسی یک شخصیت نرم و ناتوان و بدون جاه طلبی دارد.

پوتین همچنین می‌تواند جانشینی را برای خود تعیین کند که در این وضعیت بر اساس پیش‌بینی‌های اود مرلین، پژوهشگر دانشگاه بروکسل و متخصص امور روسیه احتمالاً کسی را که از نظر او بهترین شخص برای حفظ روند امور و تضمین ثبات کشور باشد، انتخاب خواهد کرد.

اوایل مه دستگاه اطلاعات خارجی روسیه از جراحی پوتین در آینده به خاطر نوع نامشخصی از سرطان خبر داد. برخی اعلام کردند که احتمالاً نیکولای پاتروشف دبیرکل کنونی شورای امنیت ملی روسیه جانشین او می‌شود. نام پاتروشف در کنار سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به عنوان جانشینان احتمالی پوتین دیده می‌شود. این دو شخصیت بسیار به پوتین نزدیک هستند و از اولین کسانی بودند که از قصد پوتین برای حمله به اوکراین خبر داشتند.

پاتروشف دست راست پوتین است و براساس گزارش سازمان اطلاعات آمریکا پیشنهاد ادامه حمله به اوکراین را داده بود.

براساس گزارش یک تحلیلگر سیاست روسیه نقاط تشابه زیادی بین تفکرات پوتین و پاتروشف وجود دارد. پاتروشف یک فرد بسیار محافظه کار و مخالف لیبرالیسم است. این دو نفر اکنون علیه آمریکا متحد هستند. پاتروشف آمریکا را یک قدرت شورشی می‌داند.

پاتروشف و شویگو پرونده شخصی مناسبی برای جانشینی پوتین دارند و اجازه ادامه نظام کنونی روسیه را خواهند داد و هر کدام از آنها به قدرت برسد هیچ چیزی را از جمله جنگ اوکراین را تغییر نخواهد داد.

آنا کالن، پژوهشگر اعلام کرد: اگر حادثه دائمی برای پوتین بیفتد گروه‌های زیادی برای سیطره بر قدرت تلاش خواهند کرد به ویژه اینکه افرادی که از وضعیت کنونی ناراضی هستند بسیار بیشتر از هر زمان دیگری هستند.

میخائیل کاسیانوف، نخست وزیر سابق روسیه و عضو مخالفان معتقد است که در نهایت در دوره مابعد پوتین انتخابات برگزار خواهد شد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: من اطمینان دارم که روسیه به مسیر ایجاد یک کشور دموکرات باز خواهد گشت.

کاسیانوف هشدار داده که جانشینی پوتین به ویژه بعد از جنگ اوکراین یک مساله دشوار خواهد بود. وی گفت: بعد از فاجعه‌ای که شاهد آن هستیم مطمئناً مخالفان در آن به چالش کشیده خواهند شد. آنها باید هر چیزی را از صفر شروع کرده و بار دیگر یک دوره کامل را از اصلاحات اقتصادی و اجتماعی آغاز کنند. چالش‌های بسیار سنگینی وجود دارند که باید با آنها مقابله شود.

 

ارسال نظر