تماس با ما درباره ما

تقویت کننده بزرگ موشک استارشیپ روشن شد

تقویت کننده بزرگ موشک استارشیپ که توسط شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس در حال توسعه است، برای اولین بار در یک آزمایش تاریخی با ۳۱ موتور روشن آزمایش شد.
تقویت کننده بزرگ موشک استارشیپ روشن شد

به گزارش تهران بهشت؛  موشک استارشیپ (Starship) به تازگی گامی عظیم به سوی اولین آزمایش پرواز مداری خود برداشته است که می‌تواند در ماه آینده انجام شود.

نمونه اولیه مرحله اول موشک استارشیپ موسوم به بوستر ۷(Booster ۷)، ۳۱ موتور از ۳۳ موتور رپتور خود را طی آزمایش «آتش ثابت» روز گذشته (۹ فوریه) در تاسیسات استاربیس (Starbase) شرکت اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس روشن کرد.

هدف این بود که تمام ۳۳ موتور رپتور آن در طول این آزمایش روشن شوند، اما میسر نشد.

ایلان ماسک بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس‌ایکس، درست پس از پایان این آزمایش در توییتر گفت: گروه عملیات یک موتور را درست قبل از شروع آزمایش خاموش کرد و یک موتور نیز خود به خود متوقف شد، بنابراین به طور کلی ۳۱ موتور روشن شدند که البته تعداد موتور کافی برای رسیدن به مدار زمین است.

به گفته مسئولان این شرکت، این آزمایش آتش ثابت طبق برنامه حدود هفت ثانیه طول کشید.

شرکت اسپیس‌ایکس موشک استارشیپ را به عنوان یک سیستم حمل و نقل انقلابی می‌بیند، سیستمی که می‌تواند استعمار مریخ و سایر شاهکارهای جاه‌طلبانه فضایی را از نظر اقتصادی امکان‌پذیر کند.

این موشک از جنس فولاد ضد زنگ است و از دو قسمت تشکیل شده است: یک تقویت‌کننده غول پیکر به نام سوپر هوی (Super Heavy) و یک فضاپیما با ارتفاع ۱۶۵ فوت (۵۰ متر) که به نام استارشیپ شناخته می‌شود.

استارشیپ و سوپر هوی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتور رپتور نسل جدید اسپیس‌ایکس بهره می‌برند که ۳۳ موتور برای تقویت‌کننده و ۶ موتور برای مرحله فوقانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسپیس‌ایکس ماه‌هاست که بوستر ۷ و نمونه اولیه استارشیپ به نام Ship ۲۴ را برای آزمایش پرواز مداری آماده می‌کند. این آماده کردن شامل آزمایش سوخت‌رسانی به این دو قسمت بود که اسپیس‌ایکس در ۲۳ ژانویه به آن دست یافت و تعدادی آزمایش آتش ثابت که در آن موتورها برای مدت کوتاهی مشتعل می‌شوند، در حالی که موشک روی زمین ثابت است و به هوا بلند نمی‌شود.

نمونه اولیه Ship ۲۴ در سپتامبر گذشته هر ۶ موتور رپتور خود را در استاربیس روشن کرد و بوستر ۷ نیز ۱۴ موتور از ۳۳ موتور خود را دو ماه بعد روشن کرد. آن آزمایش موفق‌ترین آزمایش آتش ثابت استارشیپ تا آزمایش روز گذشته بود.

ایلان ماسک موسس و مدیر عامل اسپیس‌ایکس گفته است که پرواز مداری مورد انتظار استارشیپ ممکن است تا اوایل ماه آینده انجام شود.

استارشیپ در نخستین پرواز مداری خود تبدیل به قدرتمندترین موشکی خواهد شد که تا به حال به فضا پرواز کرده است و از موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا که در ۱۶ نوامبر در ماموریت قمری «آرتمیس ۱» به فضا پرتاب شد، پیشی می‌گیرد.

موشک SLS حدود ۸.۸ میلیون پوند نیروی در هنگام صعود ایجاد کرد. در حالی که طبق اعلام پایگاه SpaceflightNow ،۳۳ موتور رپتور سوپر هوی حدود ۱۶.۵ میلیون پوند نیروی رانش را در حالت قدرت کامل تولید می‌کنند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، «بوستر ۷» اندکی پس از بلند شدن به زمین بازخواهد گشت و در خلیج مکزیک فرود خواهد آمد.

Ship ۲۴ یک بار دور زمین خواهد چرخید و سپس در اقیانوس آرام در نزدیکی جزیره کائوآی هاوایی فرود آمد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار