تماس با ما درباره ما

جزئیات اقدامات شهرداری تهران در سنگین‌ترین برف 5 سال اخیر/ از فعالیت 11 هزار نیروی خدمات شهری تا اسکان 4500 بی‌خانمان

تهران روز یکشنبه سنگین‌ترین بارش برف را در سال‌های اخیر تجربه کرد، برفی که باعث شد تا 11 هزار نیروی خدمات شهری به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری با 2000 دستگاه تجهیزات برف‌روبی وارد عمل شوند.
جزئیات اقدامات شهرداری تهران در سنگین‌ترین برف 5 سال اخیر  از فعالیت 11 هزار نیروی خدمات شهری تا اسکان 4500 بی‌خانمان

به گزارش تهران بهشت، آمارهای هواشناسی حکایت از آن داشت که بارش برف تهران که از ساعت 5 بامداد روز یک‌شنبه آغاز شده بود، بدون وقفه تا ساعت 2 بامداد روز دوشنبه همچنان ادامه داشت. همین خبر کافی است تا شهرداری تهران در خصوص خدمات‌رسانی با سنگین‌ترین برف تاریخ این کلان‌شهر، تمام نیروهای خود را در بخش‌های ستادی، مدیریتی و اجرایی بسیج کرد تا شهروندان بتوانند در این روزها بدون مشکل به کار و زندگی خود بپردازند. حتی اگر عده‌ای بخواهند از برف پایتخت برداشت‌های سیاسی خود را داشته باشند؛ آن چیزی که برای مدیریت شهری مهم است، جریان زندگی در پایتخت است.

معاونت خدمات شهری و محیط زیست نخستین معاونتی است که در شهرداری تهران باید از آمادگی کامل برای مقابله با بحران‌ها و مشکلات ناشی از بارش برف آماده باشد. حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرده است: 11 هزار نیروی خدمات شهری با 2 هزار دستگاه ماشین آلات تخصصی برف روبی آماده ارائه خدمات در روزهای برفی پایتخت شده بودند. 

به گفته معاون شهردار تهران؛ از صبح روز یک‌شنبه هر نقطه‌ای گزارش شد، سریعا اقدام به برف‌روبی و شن‌پاشی شد و بالغ بر ۲ هزار دستگاه ماشین آلات در خدمات شهری شهرداری تهران مشغول خدمت در بخش برف‌روبی بودند که ۳۰۸ عدد ماشین آلات مکانیزه فعالیت می‌کردند. همچنین حدود ۱۱ هزار نیروی کارگری مشغول خدمت بودند که در مواقع اضطراری ۱۳ هزار نفر هم از بخش فضای سبز اضافه می‌شوند و هم پوشانی می‌کنند؛ همچنین همکاران حوزه شهربان و حریم‌بان در مواقع ضروری به رفع ترافیک و برف‌روبی کمک می‌کنند.

وی بر این باور است: اگر تجهیزات و خلاقیت و نوآوری‌هایی در برف روبی وجود داشته باشد، قطعا استقبال می‌کنیم.

نظری درباره نحوی خدمات‌رسانی شهرداری تهران با بارش برف در روز پنج شنبه20 بهمن‌ماه توضیح داد: در خصوص حضور در مرکز مانیتورینگ باید بگویم که از نیمه‌های شب در مرکز حضور داشتم تا ببینم مخازن شن شارژ شده‌اند یا خیر؟ شهرداران در محل حضور دارند یا خیر؟ ماشین آلات در محل خود مستقر هستند یا خیر؟

وی تأکید کرد: قطعا در زمان بارش برف، زحماتی برای نیروهای خدمات شهری شامل برف‌روبی معابر، بوستان‌ها و درخت تکانی‌ها ایجاد می‌شود تا مشکلی نداشته باشیم؛ در روز پنج‌شنبه که با بارش برف و برودت هوا مواجه شدیم نیروهای ما در شن و نمک پاشی و رفع موانع تلاش زیادی انجام دادند. اما مشکلاتی نیز ایجاد شد و در برخی موارد کوتاهی‌هایی صورت گرفت که از شهروندان تهرانی و اعضای شورای اسلامی شهر عذرخواهی می‌کنم.

معاون شهردار تهران بیان کرد: نماینده ما در مرکز مانیتورینگ پلیس برای هماهنگی بیشتر حضور داشت و اطلاع رسانی لحظه به لحظه را با برقراری ارتباط با رسانه‌ها انجام دادیم تا مردم برای پاکسازی معابر فرعی با ما همکاری داشته باشند. از اعضای شورا درخواست می‌کنم به نیروهای ما انگیزه فعالیت بیشتر بدهند و مردم را نیز به همکاری و همیاری با شهرداری تشویق کنند.

آمادگی نیروهای خدماتی در 40 روز برفی تهران

به رغم آنکه ستاد برف‌روبی در روز 5 شنبه نیز برای انجام عملیات برف‌روبی و پاکسازی معابر وارد عمل شدند، اما پیک ترافیکی تهران باعث شد تا انجام اقدامات لازم با کمی تاخیر انجام شود. مساله‌ای که مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز به آن اشاره کرد و گفت: روز پنج‌شنبه در سه نوبت بارش شدید برف صورت گرفت، بارش سوم همزمان با ترافیک عصرگاهی بود و به همین دلیل، دسترسی مجدد به معابر برای شن‌پاشی در مناطق پرترافیک دچار چالش شد.

مهدی شریفیان با بیان اینکه امسال خوشبختانه در 40 روز گذشته بارش‌های پیاپی برف را در شهر شاهد بودیم، افزود: این بارش در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده اما با این وجود ستاد برف‌روبی مناطق پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادند و مصالح و تجهیزات برای توزیع شن در نظر گرفته شده بود.

شریفیان تأکید کرد: با توجه به دمای هوا که چهار درجه زیر صفر بود؛ به دنبال آن یخ‌زدگی پیش آمد. در همین زمان به دلیل کولاک در بزرگراه یادگار امام، ترافیک بیش از زمان معمول شد و طبیعتاً امکان برف‌روبی با توجه به حجم بالای خودروها کمتر شد و عملیات با تاخیر انجام شد.

به گفته وی؛ وقتی در تمامی شریان‌ها بارش برف را شاهد هستیم، نیاز داریم چند سرویس پاکسازی صورت بگیرد؛ حجم برف در معابر در عرض 30 دقیقه چنان افزایش یافت که با یک سرویس قابل جمع‌آوری نبود، لذا باید ماشین‌آلات برف‌روبی مجدداً تردد کرده و شن‌پاشی انجام می‌دادند. حال در این شرایط اگر ترافیک باشد و ماشین‌آلات ما پشت ترافیک و انبوهی از وسایل نقلیه باشند، نمی‌توانند نوبت جدید برف‌روبی را انجام دهند.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران افزود: ما به تنهایی در یک منطقه 500 هزار کیسه شن و نمک به شهروندان ارائه کردیم و در مخازن نیز بسته‌ها دپو شد، میزان استفاده از شن مخصوص بالا بود اما حجم بارش و برودت آنی بعضاً باعث می‌شد شن و نمک زیر برف دفن شود که به یخ زدایی مجدد نیاز دارد. همین یخ‌زدایی نیز نیازمند ترافیک روان است؛ برخی می‌گویند شن و نمک پاشی نشده اما قاعدتا دوربین‌های در سطح شهر اقدامات را ثبت کرده‌اند.

وی یادآور شد: امسال برای اولین بار شهرداری پس از سال‌ها حمل برف آب نشده را انجام داد در حالی که جزء پروتکل‌های برف‌روبی نبوده اما برف در معابر را جمع‌آوری و در فضاهای مناسب دپو کردیم تا آب شود.

استقبال تهرانی‌ها از مترو در روزهای برفی پایتخت

به رغم اینکه بارش برف بیشتر از روزهای عادی ترافیک تهران را افزایش می‌دهد، در نتیجه استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو یکی از مهم‌ترین گزینه‌های انجام سفر در پایتخت است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در این باره گفت: با توجه به بارش برف و ترافیک سنگین در خیابان‌های پایتخت، امروز شهر زیرزمینی شاهد استقبال بالای مسافران به‌خصوص در خط یک و ایستگاه‌های تقاطعی است. 

مسعود درستی با اشاره به اینکه در روز برفی پایتخت تمام شبکه مترو تهران به‌خصوص ایستگاه‌های تئاتر شهر و دروازه‌دولت با افزایش مسافر روبرو بودند، افزود: با توجه به اعلام هواشناسی، پیش‌بینی این افزایش آمار مسافری را داشتیم و تمام تمهیدات لازم برای اعزام به ‌موقع قطارها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده، قطارها سروقت خود به ایستگاه‌ها اعزام شدند؛ اما به دلیل افزایش مسافران شاهد شلوغی در ایستگاه‌ها بودیم. ازدحام جمعیت باعث می‌شود تا مسافران برای سوار و پیاده‌شدن به‌قطار به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند و به همین منظور قطارها نیز با تأخیر از ایستگاه‌ها خارج می‌شوند؛ اما سرفاصله اعزام قطارها در خطوط به طور منظم و طبق برنامه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه مترو تهران امروز تمام توان خود را برای ارائه خدمات به کار خواهد گرفت، بیان کرد: با اعزام فوق‌العاده قطارها سعی کردیم از ازدحام جمعیت جلوگیری شود؛ اما به دلیل افزایش زیاد آمار مسافری، شاهد شلوغی در ایستگاه‌ها بودیم. 

ساماندهی بی خانمان ها در روزهای برفی تهران

بارش برف علاوه بر ایجاد مشکلاتی در تردد خودروها، لغزندگی سطح معابر و ترافیک، چهره خشن دیگری نیز دارد و آن سرما برای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب شهر تهران است. آماده باش گشت‌های فوریت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و مناطق 22گانه شهر تهران جهت شناسایی و ساماندهی این افراد بخش دیگری از کارهایی است که مدیریت شهری در روزهای سرد و سخت پایتخت بر عهده دارد.

احمد احمدی صدر درباره ساماندهی افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب در روزهای برفی تاکید کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف در روز یکشنبه ۲۳ بهمن، گشت‌های فوریت‌های اجتماعی و حامی شهر در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن نسبت به شناسایی و پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها اقدام کردند.

وی درباره تعداد گشت‌ها و افراد شناسایی و پذیرش شده گفت: در بخش فوریت‌های خدمات اجتماعی طی روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن با ۵۶ اعزام انجام شده مجموعا ۴۳۸ نفر، در بخش حامی شهر که مربوط به اقدامات شهرداری‌های مناطق است در ۴۴ اعزام انجام شده ۲۸۶ نفر، در بخش گرمخانه‌ها در ۲۰ اعزام، سه هزار و ۳۵۵ نفر، در حوزه اسکان موقت طی ۴۱ اعزامی که انجام شد، یک هزار و ۱۹۹ نفر و در بخش مراکز ماده ۱۶ نیز در ۹ اعزام انجام شده ۵ هزار و ۱۱۳ نفر شناسایی و پذیرش شدند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: افراد پذیرش شده در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن در گرمخانه‌ها اغلب به صورت خود معرف بودند و با این وجود هنوز ظرفیت خالی در گرمخانه‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار