تماس با ما درباره ما

نورپور: فعالیت‌های غیرقانونی اطراف تهران منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود/ ورود موتورسیکلت‌های برقی آرزوی دیرینه مراکز علمی

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت سنجش آلودگی هوای تهران بر اثر فعالیت‌های غیرقانونی برخی اصناف در اطراف تهران، گفت: حمایت‌های شهرداری تهران برای برقی شدن موتورسیکلت‌ها تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا دارد.
نورپور: فعالیت‌های غیرقانونی اطراف تهران منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود  ورود موتورسیکلت‌های برقی آرزوی دیرینه مراکز علمی

به گزارش تهران بهشت به نقل از برنا، علیرضا نورپور رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تاکنون ارزیابی مستند و جزئی در خصوص سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها از آلودگی هوای تهران صورت نگرفته،  گفت: حدودا 20 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است. اگر این عدد درست باشد، برقی شدن موتورسیکلت‌ها تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا دارد.

وی افزود: هر منبع آلوده‌کننده سهمی در آلودگی هوای پایتخت دارد. اما وقتی صحبت از منابع غیرمتحرک آلایندگی به میان می‌آید، توجهات به سوی کارخانه‌ها معطوف می‌شود، غافل از اینکه برخی صنایع و اصناف بیشتر از کارخانجات آلایندگی دارند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. 

نورپور با اشاره به اینکه برخی اصناف و کارگاه‌های کوچک شب‌ها به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ممکن است این اصناف سهم زیادی در آلودگی هوا داشته باشند. مشکل اینجا است که پایه ارزیابی محیط زیستی، پایش است و در این زمینه آن‌گونه که شایسته است اقدامات و ارزیابی‌های تخصصی صورت نگرفته است.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: علاوه بر تهران، برخی شهرهای کوچک مانند قزوین هم دچار چالش آلودگی هوا هستند و این آمار نشان می‌دهد، یکسری منابع آلاینده نهفته و پنهانی وجود دارند که در آمارهای رسمی مطرح نمی‌شوند.

وی با اشاره به منابع ثابت آلودگی هوا عنوان کرد: وقتی موضوع آلودگی هوای تهران مطرح می‌شود، ذهن‌ها به سمت کارخانه سیمان و یا کارخانه‌هایی می‌رود که دودکش بلندتری دارند، اما هزاران واحد غیررسمی در تهران وجود دارند که شب‌ها به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند. 

به گفته نورپور این فعالیت‌های غیر رسمی، آلودگی بسیاری ایجاد می‌کنند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید در زمینه جمع آوری اطلاعات اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد، عنوان کرد: باید بحث پایش و سنجش آلودگی هوا جدی‌تر گرفته شود، تا آمار و اطلاعات دقیق‌تری در دست باشد. در این صورت می‌توان برنامه‌ریزی بهتر و موثرتری ارائه داد. 

به گفته رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران بسیاری از خودروهای تجاری در صنایع، آلودگی ایجاد می‌کنند. میزان تولید آلودگی توسط این خودروها، مورد بررسی واقع نمی‌شوند.

اهمیت ارزیابی سهم هر یک از آلاینده‌ها در پایتخت

نورپور با اشاره به اینکه صنایع آلاینده بسیاری پیرامون تهران هستند که موجبات آلودگی هوای پایتخت را فراهم می‌کنند، اظهار کرد: باید ارزیابی، سنجش و پایش از سهم منابع مختلف در تولید آلودگی هوای تهران صورت بگیرد تا اولویت‌ها برای جلوگیری از فعالیت این منابع مشخص شود.

موتورسیکلت‌های دوزمانه و آلودگی هوا و آلودگی صوتی

وی با اشاره به ورود موتورسیکلت‌های برقی به پایتخت در بیست و دومین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران، گفت: اقدامات شهرداری در بحث موتورسیکلت‌ها، آرزوی دیرینه مراکز علمی است. موتورسیکلت‌های دو زمانه در ایران آلودگی بسیاری تولید می‌کنند. شاید هر موتورسیکلت چندبرابر خودرو سواری آلودگی ایجاد می‌کند. علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی و مخاطرات ایمنی بسیار زیادی هم دارد. 

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران معتقد است، حدود 20 درصد آلودگی هوا به خاطر موتورسیکلت‌ها است.

وی در ادامه افزود: از موتورهای برقی به شدت دفاع می‌کنم. البته ممکن است به لحاظ فنی محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که به مرور رفع خواهند شد.

انتقاد از ایده دوچرخه‌سواری در هوای آلوده!

نورپور با بیان اینکه طرح اولیه دوچرخه‌های اشتراکی ایده درستی نبود، ادامه داد: شهری که هوای آلوده داشته باشد، شهروندانش چگونه تشویق به دوچرخه سواری شوند؟ 

این متخصص حوزه محیط زیست اظهار کرد: ورود دوچرخه در دوره قبل به تهران طرح کارشناسی شده‌ای نبود. اولویت موتورسیکلت و خودرو برقی است. بعد از آنکه آلودگی شهر حل شد و وضعیت به کیفیت استاندارد رسید، می‌توانیم مردم را تشویق کنیم تا از دوچرخه استفاده کنند.

به گفته نورپور سرمایه‌های زیادی با اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی در تهران از بین رفت. چرا که باید در آن زمان فعالیت را از موتورسیکلت‌ها شروع می‌کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر