تماس با ما درباره ما

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

به بهانه پایان سال میلادی ۷ مرگ پرماجرای سال گذشته را مرور کرده‌ایم.
۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

به گزارش تهران بهشت؛ همیشه توصیه شده که آخر هر روز مروری به کل وقایع روز داشته باشیم و آخر هفته و آخر ماه و آخر سال! امروز و با پایان آمدن سال میلادی پرصداترین مرگ‌های تاریخ ۲۰۲۲ میلادی را مرور کرده‌ایم.

اولین خبر مرگ

به گواه تاریخ اولین خبر مرگ که مخاطب قابل توجهی داشت همین بود. «لویی اندرسون کمدین و مجری برنده سه جایزه «امی»، پس از مدتها مبارزه با بیماری، در سن ۶۸ سالگی درگذشت.»

او که ستاره مجموعه‌های کمدی همچون «بسکتس» بود، در لاس وگاس درگذشت. اندرسون در شاخه بهترین بازیگر مرد مجموعه‌های کمدی در جوایز «امی» ساعات پربیننده به عنوان نامزد معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ برای ایفای نقش «کریستن بسکتس» این جایزه را به خود اختصاص داد.

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

این کمدین همچنین دو جایزه امی ساعات پربیننده روز را برای حضور در مجموعه «زندگی با لویی»، برنامه‌ای که از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ از شبکه «فاکس» پخش می‌شد، دریافت کرد.

«اندرسون» پیش از ورود به دنیای کمدی، به عنوان مشاور کودکان مشغول فعالیت بود. فعالیتش در عرصه کمدی را با کسب مقام نخست رقابت «میدوست کمدی» در سال ۱۹۸۱ آغاز کرد.

او همچنین کتاب «خدانگهدار جامبو… سلام دنیای بی‌رحم» که یک کتاب برای کمک به مشکلات مرتبط با عزت نفس است را به نگارش درآورد.

پرسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن

با هدف قرار گرفتن شینزو آبه طی یک سخنرانی، عمر پرسابقه ترین نخست وزیر ژاپن طی یک حمله تروریستی به پایان رسید.

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه، ۱۷ تیرماه، در شهر نارا در جنوب غربی این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت و پس از انتقال با هلی کوپتر به بیمارستان جان باخت.

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو، رهبر سابق ژاپن در حال سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی بود که صدای گلوله شنیده شد و آبه از ناحیه گردن هدف گلوله قرار گرفت.

در خبرها آمده است که آبه از پشت سر با یک اسلحه دست‌سازِ خانگی هدف قرار گرفته است و تصویری از سلاحی که وی با آن ترور شد در شبکه های مجازی منتشر شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، آبه پیش از زخمی شدن در روز جمعه، در یک رویداد تبلیغاتی در نارا سخنرانی می‌کرد و از رای‌دهندگان خواست که از حزب او در انتخابات پارلمانی حمایت کنند.

هفت هزارسالگان

چهارشنبه ۱۹ مردادماه بود که یلدا ابتهاج دختر امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامی به علت نارسایی کلیه خبر داد و نوشت: «بگردید، بگردید، درین خانه بگردید درین خانه غریبید، غریبانه بگردید. سایه ما با هفت‌هزارسالگان سربه‌سر شد.»

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

ابتهاج متولد ۱۳۰۶ شمسی در رشت بود. «سراب»، «سیاه‌مشق»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان» از جمله آثار او هستند.

جاودانه شد!

عباس معروفی، زاده ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ شمسی، رمان نویس، نمایشنامه نویس، شاعر، ناشر و روزنامه نگار ایرانی مقیم آلمان است. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در دهه ی ۱۳۶۰ با انتشار رمان «سمفونی مردگان» در ادبیات ایران به شهرت رسید. معروفی در تهران به دنیا آمد. او از دانشکده ی هنرهای زیبای تهران در رشته ادبیات دراماتیک فارغ التحصیل شد و حدود یازده سال معلم ادبیات در دبیرستان های هدف و خوارزمی تهران بود.نخستین مجموعه داستان معروفی در سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. او پس از چندی به آلمان رفت و در آنجا، مدتی از بورس «خانه هاینریش بل» استفاده کرد و یک سال هم به عنوان مدیر در آن خانه کار کرد.

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

معروفی پس از آن برای گذران زندگی دست به کارهای مختلف زد؛ او مدتی به عنوان مدیر شبانه یک هتل کار کرد و سپس، «خانه هنر و ادبیات هدایت»، بزرگترین کتابفروشی ایرانی در اروپا را در خیابان کانت برلین، بنیاد نهاد و به کار کتابفروشی مشغول شد. کلاس های داستان نویسی خود را نیز در همان محل تشکیل داد.

عباس معروفی، داستان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و شاعر در سن ۶۵ سالگی در آلمان از دنیا رفت. صفحه رسمی خانه هدایت و نشر گردون این خبر را اعلام کرده و نوشت: «جان ما، جاودانه شد.»

زاده بیت‌المقدس

۵۱ ساله و زاده بیت المقدس بود. ابتدا در رشته معماری تحصیل کرد، سپس به سمت تخصص روزنامه نگاری نوشتاری رفت و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه یرموک در اردن گرفت.

پس از فارغ التحصیلی به فلسطین بازگشت و در سایت‌های متعددی مانند آنروا، رادیو صدای فلسطین، کانال ماهواره‌ای امان، سپس بنیاد مفتاح، رادیو مونت کارلو کار کرد و بعداً در سال ۱۹۹۷ در شبکه ماهواره‌ای الجزیره مشغول به کار شد و تا کنون نیز ادامه داشت، او بارها توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد که در سال ۲۰۱۲ بازداشت او بسیار بازتاب رسانه‌ای یافت، سرانجام بر اثر شلیک گلوله ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

باراک راوید روزنامه‌نگار صهیونیست در واکنش به این جنایت اعلام کرد: شیرین ابو عاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشورهای عربی و غیر عربی شناخته شده بود، تأثیر و بازتاب شهادت وی همانند بمباران ساختمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان جنگ اخیر در غزه خواهد بود.

بالاخره اعلام شد!

خبر درگذشت الیزابت دوم در حالی منتشر شد که او رکورددار دوره سلطنت در کشورش بود. واکنش‌های فراوان جهانی به مرگ ملکه، تنها ناشی از این رکورد نبود، بلکه نقش مستقیم یا غیرمستقیم لندن طی ۷۰ سال سلطنت وی در تحولات جهانی به ویژه بحران‌های منطقه غرب آسیا و آفریقا موضوع مرگ او را برجسته‌تر کرد.

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

تدفین وی نخستین مسئله‌ای است که توجه‌ها را به خود جلب کرده است. اعتراض‌هایی به زمان طولانی عزای عمومی اعلام‌شده شکل گرفته است. خبرنگار شبکه الجزیره در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس دست‌کم ۶ میلیارد پوند برای انگلیس هزینه خواهد داشت. در حالی که انگلیس از بحران اقتصادی رنج می‌برد، رسانه‌ها هیچ انتقادی از هزینه‌های این مراسم قرون وسطایی نمی‌کنند.» اخبار درباره هزینه‌های کلان خاکسپاری با توجه به همه هزینه‌هایی که الیزابت دوم در دوران زنده بودن به مردم کشورش تحمیل کرده بود، چندان عجیب نیست. مکس کولچستر، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند ماه پیش گفته بود: «ملکه ثروت زیادی دارد که برای وی نگهداری می‌شود.

او علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های شخصی خودش را دارد که در حساب‌های بانکی‌اش نگهداری می‌شوند. البته درباره آن‌ها اطلاعات اندکی وجود دارد.» روزنامه انگلیسی گاردین، پارسال درباره ثروت افسانه‌ای ملکه نوشت که او با دولت انگلیس لابی کرده و متن قانونی را که می‌توانست میزان دارایی‌هایش را افشا کند، تغییر داده بود. با این حال، برخی رسانه‌های بین‌المللی تخمین زده‌اند ملکه هر سال حداقل ۲۰ میلیون دلار از املاک و مستغلات خصوصی‌اش درآمد داشت، ضمن آنکه سالانه ۱۰۰ میلیون دلار هم از دولت بریتانیا دریافت می‌کرد.

بسیاری از برآوردها حاکی از آن بود که او صدها میلیون دلار ثروت دارد. درآمد ملکه، البته هم از دارایی‌های خصوصی و هم از دارایی‌های دولتی او تأمین می‌شد. این نوع ریخت‌وپاش‌های حکومتی جلوه خوبی در میان افکار عمومی ندارد. چنانکه در مراسم جشن هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه انگلیس مردم این کشور واکنش منفی گسترده‌ای به تحمیل ۳۱ میلیون پوند به مالیات‌دهندگان نشان دادند. در آن زمان یک نظرسنجی نشان داد در میان جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال تنها ۳۱ درصد حامی استمرار نظام سلطنتی بوده‌اند. یک سازمان مردم‌نهاد درخواست پس‌دادن جواهرات دزدیده‌شده از ایران را که در تاج ملکه و فهرست جواهرات سلطنتی او قرار دارد، مطرح کرده است.

مروارید سیاه فوتبال

ادسون آرانتس دوناسیمنتو معروف به «پله» اسطوره فوتبال جهان نیز در روزهای انتهایی سال ۲۰۲۲ چشم از دنیا فروبست. از کریس رونالدو و لیونل مسی تا نیمار هم وطن او و کیلیان امباپه با انتشار پیام هایی نسبت به درگذشت پله واکنش نشان دادند.

۷ مرگ پر سر و صدای ۲۰۲۲

واکنش نیمار: فوتبال قبل از پله تنها یک ورزش بود اما پله آن را به هنر تبدیل کرد.

واکنش کریستیانو رونالدو: هم دردی عمیق خود را با تمام برزیلی ها و همچنین خانواده پله اعلام می‌کنم، یک خداحافظی خشک و خالی با پادشاه پله هرگز برای بیان دردی که در حال حاضر تمام فوتبال متحمل می‌شود کافی نیست، او الهام دهنده میلیون ها انسان بود، یک الگو برای دیروز، امروز و همیشه، عشقی که هربار به من نشان دادی همیشه متقابل بود حتی از فاصله های دور. او هرگز برای هیچ‌یک از ما عاشقان فوتبال فراموش نخواهد شد، در آرامش بخواب، شاه پله.

واکنش امباپه: پادشاه فوتبال ما را ترک کرد اما میراث او هرگز فراموش نخواهد شد.

واکنش مسی: اسطوره فوتبال: «در آرامش بخوابی پله»

او که در دوران فوتبالش برای سانتوس و نیویورک کاسموس بازی کرد، در ۹۲ بازی ملی برای برزیل ۷۷ گل به ثمر رساند. بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ پیراهن سلسائو را پوشید و ۳ مرتبه در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ قهرمان جام‌جهانی شد.

ستاره سابق فوتبال برزیل در سال های اخیر با بیماری سرطان درگیر بود و اخیراً پزشکان از درمان او قطع امید کرده بودند.

 

ارسال نظر