تماس با ما درباره ما

«شهر طلا» نخستین نمایش کودک و نوجوان با موضوع سواد مالی روی صحنه رفت

نمایش «شهر طلا» نخستین نمایش کودک و نوجوان با موضوع سواد مالی به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمتکش است که به همت آکادمی هوش مالی برای آموزش مفاهیم سواد مالی به دانش‌آموزان دبستانی روی صحنه رفت.
«شهر طلا» نخستین نمایش کودک و نوجوان با موضوع سواد مالی روی صحنه رفت

به گزارش تهران بهشت، «شهر طلا» یک نمایش مشارکتی زنده 60 دقیقه‌ای‌ است که با تکنیک نمایش عروسکی‌کاغذی اجرا می‌شود و برای اجرا در مدارس طراحی شده است.

حامد زحمتکش، نویسنده و کارگردان نمایش شهر طلا گفت: این نمایش برای اجرا در مدارس تدوین و برای نمایش به 20 تا 40 مخاطب طراحی شده است. بچه‌ها در این نمایش با مفاهیم مختلف سواد مالی مانند شغل‌ها، کارآفرینی، تعاون، خویش‌فرمایی، سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوند.

وی افزود: کودکان در بخش‌هایی از این نمایش مشارکت دارند، کارت‌پستال‌هایی دریافت می‌کنند و برای تقویت نکات آموخته‌شده فعالیتی را انجام می‌دهند.

این کارگردان تاکیدکرد: سواد مالی از مهارت‌های مهمی است که کودکان هر چقدر بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر به آن نیاز پیدا می‌کنند. مهارتی که نمی‌شود آن را به دوران جوانی موکول کرد و یکباره آن را آموزش داد. 

زحمتکش خاطرنشان کرد: سواد مالی، بُعدی از ذهن کودکان را بارور می‌کند که بر روی همه ابعاد دیگر اثر می‌گذارد. عادت به پس‌انداز و روحیه سرمایه‌گذاری و جدیت در کار و کارآفرینی، ذره‌ذره در جان کودکان شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. 

وی عنوان کرد: اگر آموزش‌های سواد مالی، به صورت جذاب در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد، آنها مشتاقانه آن را فرا می‌گیرند. سواد مالی دارای 6 سرفصل مشخص و 127 مفهوم آموزشی است که از پیش‌دبستانی تا دبیرستان به دانش‌آموزان آموخته می‌شود. 

این کارگردان اظهارداشت: آموزش سواد مالی در دوره اول و دوم دبستان، معمولا با استفاده از قصه و نمایش انجام می‌شود تا بهتر و موثرتر باشد. آکادمی هوش مالی در کنار آموزش‌های مستمر و منظم خود برای دانش‌آموزان، از نمایش به عنوان مکملی موثر برای آموزش سواد مالی استفاده می‌کند. 

زحمتکش اظهارداشت: نمایش‌ها می‌توانند نقطه شروعی برای آشنایی ابتدایی کودکان با سواد مالی و انگیزه‌ای برای یادگیری آنها باشد.

وی گفت: مجموعه 62 جلدی داستان‌های سواد مالی برای دانش‌آموزان دبستانی که توسط آکادمی هوش مالی تهیه و توسط انتشارات قدیانی منتشر شده، پر از قصه‌های جذابی است که خمیرمایه نمایش‌های جذاب و آموزنده‌ را شکل می‌دهند و براین اساس آکادمی هوش مالی به سراغ به نمایش در آوردن بعضی از کتاب‌ها رفت. شهر طلا، نخستین نمایشی است که از این مجموعه روی صحنه می‌رود.

این کارگردان گفت: نمایش «شهر طلا» یک نمایش مشارکتی زنده 60 دقیقه‌ای‌ است و با تکنیک نمایش کاغذی اجرا می‌شود. 

حامد زحمتکش، کارگردان، بازیگر و برنامه‌ساز باسابقۀ تلویزیون، طراح، نویسنده، کارگردان و بازیگر این نمایش بوده است. وی از سال 1399 به عنوان یکی از اعضای آکادمی هوش مالی، به تولید برنامه‌های متنوع آموزشی و مربی‌گری سواد مالی مشغول بوده است. کارگردانی برنامه تلویزیونی خاله شادونه، اجرای برنامه‌های تلویزیونی گل‌آموز، حامد و قلقلی، موتور امداد و پیک بچه‌ها و عضویت در تیم کارگردانی کلاه قرمزی، عصر جدید و جوکر، از جمله تجربه‌های قبلی وی بشمار می رود.

زحمتکش همچنین اجراهای متعددی در کشورهای آلمان، هلند، اندونزی، بلاروس و بلژیک برای کودکان و نوجوانان داشته است.

علیرضا خدابخش، دیگر بازیگر نمایش است. آزاده فرهنگیان، سه ترانه این کار را سروده و رامین عبدالهی برای این ترانه‌ها آهنگسازی کرده است. سونا مصطفی‌زاده، پگاه بنی‌اردلان و نگار افصحی تصویرگری شخصیت‌ها، نماها و وسایل را برعهده داشته‌اند و شعیب انصاریان کارگردانی نسخه ویدئویی نمایش را بر عهده داشته است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر