تماس با ما درباره ما

6 حیوان عجیب‌ الخلقه‌ای که به عمرتان ندیده‌اید+تصاویر

سیاره ما تنوع زیست محیطی دارد که در ادامه این مطلب نام تعدادی از عجیب‌ترین حیوانات سراسر جهان آورده شده است.
6 حیوان عجیب‌ الخلقه‌ای که به عمرتان ندیده‌اید+تصاویر

به گزارش تهران بهشت؛ شرایط محیطی مختلف باعث بروز ویژگی‌های متفاوت در موجودات با هر شکل و اندازه شده است. برخی موجودات برای اعماق تاریک اقیانوس‌ها تکامل می‌یابند، در حالی که تعدادی دیگر در بیابان‌های خشک زندگی می‌کنند.

تاریکی کامل، آب‌های غنی از رسوب، محیط‌های پرفشار و آب‌های نزدیک به یخبندان، هر کدام به سازگاری‌های منحصربه‌فرد و برخی به ایجاد عجیب‌ترین موجودات منجر شده‌اند. دانشمندان تخمین می‌زنند در اعماق اقیانوس‌ها بین چند صد هزار تا بیش از ده میلیون گونه جدید در انتظار کشف هستند. در ادامه با برخی از عجیب‌ترین حیوانات روی کره زمین آشنا خواهید شد.

کوسه شبح

کوسه شبح روی سر خود یک زائده جمع شونده دارد. هنگامی که این بچه کوسه شبح توسط دانشمندان در سواحل جزیره جنوبی نیوزلند در فوریه ۲۰۲۲ پیدا شد، تصویر آن به دلیل ظاهر عجیب و غریب خود در فضای مجازی به سرعت منتشر شد. این موجودات به ندرت دیده می‌شوند و اطلاعات کمی در مورد آن‌ها وجود دارد.

کوسه شبح در اعماق دریا بین ۴۰۰ تا ۶۶۰۰ فوت (۱۲۲ تا ۲۰۱۱ متر) در دمای آب نزدیک به صفر درجه زندگی می‌کنند. چشم‌های مرده و باله‌های بال‌مانند بزرگ آن باعث به وجود آمدن نام کوسه شبح شده است. علیرغم نام انتخابی توسط دانشمندان کوسه شبح‌ها در واقع بخشی از خانواده کوسه‌ها نیستند، بلکه گونه‌ای از ماهی‌ها هستند و به جای استخوان، اسکلتی از غضروف دارند .

داشتن یک اسکلت با چگالی کم، مانند غضروف، برای زندگی در اعماق دریا بسیار مهم است. همچنین گفته می‌شود، کوسه شبح‌ها کپسول‌های تخم‌مرغ در کف دریا می‌گذارند. این کپسول تخم‌مرغ از جنین هنگام رشد محافظت می‌کند، محفظه‌ای که از زرده تغذیه می‌کند تا زمانی که آماده جوجه‌شدن شود. می‌توان گفت که این کوسه شبح اخیراً از تخم بیرون آمده، زیرا شکمش پر از زرده تخم‌مرغ است. دکتر بریت فینوچی، دانشمند شیلات نیوا، که عضوی از تیم تحقیقاتی بود، می‌گوید: نوزادان تازه متولد شده به ندرت به آن‌ها گزارش می‌شوند، بنابراین اطلاعات کمی در مورد آن‌ها دردسترس قرار می‌گیرد.

مار آلت تناسلی

علیرغم نام، این موجود فالیک مانند آن در واقع یک نوع سسیلین است. سسیلین یک دوزیست بدون اندام که بیش از یک شباهت گذرا به بخش خاصی از آناتومی نر دارد؛ بنابراین این موجود با نام‌هایی مانند "ماناکوندا" یا "مار فلاپی" نیز شناخته می‌شود. همچنین نام لاتین آن Atretochoana eiselti است.

اطلاعات کمی در مورد این گونه وجود دارد و از کشف آن در اواخر دهه ۱۸۰۰ تا کشف مجدد آن در سال ۲۰۱۱ از همان منطقه، تنها دو نمونه حفظ شده بود. مار آلت تناسلی دومین چهارپای بدون ریه است که به جای آن از طریق پوست خود تنفس می‌کند. همچنین آن بزرگ‌ترین سسیلین شناخته شده است که طول آن تا ۸۱ سانتی متر می‌رسد. انتظار می‌رود آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال زندگی کنند.

خوک دریایی

این تصویربرداری با کیفیت بالا از ROV MBARI "Doc Ricketts" در R/V Western Flyer و عمق تقریبی ۱۲۶۰ متر گرفته شده است. خوک دریایی یا Scotoplanes globose گونه‌ای از خیار دریایی که به دلیل بدن گرد و رنگ صورتی به خوک دریایی نامگذاری شده است. طول این سوسیس‌های پف کرده و پر از آب می‌تواند تا ۱۵ سانتی متر رشد کند. هنگامی که یک غذای مناسب پیدا شود به عنوان مثال جسد نهنگی که در کف دریا فرو رفته است، صد‌ها خوک دریایی جمع می‌شوند تا از این جشن استفاده کنند.

آرمادیلو پری صورتی

آرمادیلو پری صورتی را نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد، زیرا به سرعت از استرس می‌میرند. آرمادیلو مانند کاترپیلار فازی با یک خرچنگ ضربدری شده است. این موجود کوچکترین گونه آرمادیلو با طول حدود ۱۳ سانتی متر است که می‌تواند به راحتی در دستان شما جای بگیرد. آرمادیلو که در دشت‌های شنی و بوته‌زار‌های خشک آمریکای جنوبی زندگی می‌کند، به دلیل توانایی حرکت سریع خود در ماسه‌های زیرزمینی ، به شناگر شن نیز معروف است. همچنین رنگ صورتی منحصر به فرد آن‌ها به دلیل پمپاژ خون به پوسته برای تنظیم حرارت است که به آن‌ها کمک می‌کند دمای مرکزی ثابتی را در آب و هوای گرم و خشک حفظ کنند.

پوتو عالی

پوتوی عالی که شبیه کنده درخت است، کاملاً ثابت در یک مکان می‌نشیند. بزرگ پوتو پرنده‌ای گوشتخوار است که بیشتر در مناطق گرمسیری آمریکا زندگی می‌کند. این پرنده با تقلید از کنده یا شاخه درخت در حالی که صبورانه منتظر طعمه ناآگاه خود است، با محیط اطراف خود ترکیب می‌شود. همچنین آن پرنده شب زی به لطف سوراخ‌های ریز در زیر پلک‌هایش می‌تواند هنگامی که چشمانش بسته است، ببیند و به کمک آن‌ها حتی کوچک‌ترین حرکت را هم تشخیص می‌دهند.

خال بینی ستاره‌ای

تصویری از خال بینی ستاره‌ای که شاخک‌هایی را در اطراف بینی خود نشان می‌دهد. خال ستاره دار دارای ۲۵۰۰۰ گیرنده حسی بر روی شاخک‌های گوشتی اطراف بینی خود است. بر اساس گفته زمین شناسان قلمرو حیوانات، خال بینی ستاره‌ای می‌تواند امواج لرزه‌ای را با ۲۵۰۰۰ گیرنده حسی که شاخک‌های گوشتی اطراف بینی‌اش را تشکیل می‌دهند، تشخیص دهد.

خال بینی ستاره‌ای به عنوان تنها خال موجود در مرداب‌ها ممکن است قادر به تشخیص سیگنال‌های الکتریکی ضعیف از طعمه‌های آبزی باشد. همچنین می‌تواند با دمیدن حباب‌های هوا و مکیدن آن‌ها به داخل بینی‌اش، در زیر آب بویی از خود منتشر کند. این پرنده توانسته است برنده جایزه یکی از سریع‌ترین غذاخوری‌ها در جهان شود.

 

 

ارسال نظر