تماس با ما درباره ما

به‌زودی آکادمی بارسلونا را در کرج راه‌اندازی می‌کنیم/ فوتبال ایران در میزان مصدومیت‌ها در دنیا رکورددار است!

پزشک اسبق تیم ملی و استقلال گفت: فوتبال ایران در میزان مصدومیت‌ها در دنیا رکورددار است.
به‌زودی آکادمی بارسلونا را در کرج راه‌اندازی می‌کنیم  فوتبال ایران در میزان مصدومیت‌ها در دنیا رکورددار است!

به گزارش تهران بهشت؛ فوتبال ایران هفته‌های پایانی خود را در حالی سپری می‌کند که میزان مصدومیت بازیکنان در تمرینات و مسابقات افزایش یافته و سبب زیان دیدن تیم‌ها در غیاب بازیکنان کلیدی‌شان شده است. متاسفانه در برخی رشته‌های ورزشی هم طی سال‌های اخیر گرایش به دوپینگ افزایش یافته و سبب شده ورزش ما با مشکلاتی در سطح بین‌الملل مواجه شود.

در این رابطه با دکترعبدالله خوش‌چشم، پزشک اسبق تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید؛

حدوداً چند هفته دیگر لیگ به پایان می‌رسد و بدنسازی برای فصل جدید شروع می‌شود. شما به عنوان یک کارشناس چه توصیه‌ای به مربیان به خصوص بدنساز تیم‌ها دارید؟

من وارد جزئیات بدنسازی تیم ها نمی‌شوم چون هر بازیکن از سیستم بدنی متفاوتی برخوردار است و این مربیان و بدنسازان تیم ها هستند که از نزدیک با بازیکنان خود در تماس هستند. ولی توصیه من به بدنسازان تیم‌ها این است که هنگامی که قصد دارید حق فعالیت‌های فیزیولوژی بدنی و بدنسازی را شروع کنید. ابتدا باید واکنش بدن بازیکنان را نسبت به یک جلسه ورزش بدانید این نوع واکنش را که واکنشی کوتاه مدت یا ACUTERESPONSE می نامند به شما نشان می دهد که بهتر بتوانید سازگاری های تدریجی بدن بازیکنان را نسبت به مرحله های پی در پی ورزش را درک کنید مانند تغییر عملکرد قلبی عروقی در دوران بدنسازی و آزمایشگاه خستگی سنجی هاروارد HARVARD FATIGUT LABORATORY که مهم ترین آزمایشگاه جهان ثابت کرده است. در دوران بدنسازی که با خستگی زیاد همراه است باید مناطقی انتخاب شود که حداقل گرما و حداکثر اکسیژن را داشته باشد. در تحقیقاتی که در صحرای نوادا می سی سی پی و سفید کوه آمریکا در کالیفرنیا با ارتفاع 13000 پایا 3962 متر انجام شده پایه و اساس حرکات بدنسازی و نیز فیزیولوژی برای انسان مشخص شده است. مربیان بدنسازی تیم ها می بایست چند متغیر منتخب فیزیولوژیک را در بدنسازی اندازه بگیرند. البته متغیرهای دیگری هم هستند که بدون قطع اجرای فعالیت بدنسازی به دقت قابل اندازه گیری است و برای این کار می توانند از رادیو تله متری و ضبط های کوچک استفاده کنند. متغیرهایی مثل: 1- فعالیت قلب (ضربان قلب و الکترو کاردیوگرام) 2- میزان تنفس 3- درجه حرارت پوست و عمقی بدن 4- اندازه گیری مستقیم اکسیژن مصرفی

آیا باشگاه های ما موارد گفته شده را رعایت می‌کنند؟

امیدوارم رعایت کنند ولی به ندرت من دیده‌ام؛ خیلی کم.

آیا همین رعایت نکردن موارد گفته شده می‌تواند باعث آسیب دیدگی بازیکنان شود؟

کاملاً حرفه‌ای به مورد حساسی اشاره کردید؛ آیا خبر دارید در بین تمام کشورهای جهان (البته من در مورد فوتبال صحبت می‌کنم ولی فکر کنم رشته‌های دیگر هم همین باشد) کشور ما در ردیف‌های اول آسیب دیدگی قرار دارد؟ همین اصولی بدنسازی نکردن باعث می‌شود و به عین دیده‌اید تمام بازیکنان ما که به کشورهای سطح اول فوتبال می‌روند یک آسیب دیدگی شدید را تجربه می‌کنند. آیا شما سراغ دارید بازیکنی که به اروپا رفته باشد و یک آسیب دیدگی را تجربه نکرده باشد؟ البته آسیب دیدگی در ورزش به خصوص فوتبال اجتناب ناپذیر است ولی در کشور ما زیادتر از حد نرمال است.

در مورد تغذیه هم مطالبی بیان کنید.

این مورد که اصلاً رعایت نمی‌شود و تمام تیم‌ها و بازیکنان از یک غذا استفاده می‌کنند. کمتر دیده شده هر بازیکن غذای مخصوص خود که با آزمایش‌ها مشخص شد و نسبت به متابولیسم بدن اوست، را استفاده کند.

یعنی هر بازیکن باید غذای مخصوص داشته باشد؟

صد در صد. امکان دارد دو بازیکن از گوشت سفید استفاده کنند ولی باید کاملاً علمی بررسی شود و برای بازیکنان، غذای مناسب با بدن او انتخاب شود.

در مورد دوپینگ که متأسفانه در ورزش کشور زیاد دیده می‌شود توضیح بدهید.

من اجازه می‌خواهم در مورد دوپینگ مقداری بیشتر توضیح بدهم.

بفرمائید.

همانطور که اطلاع دارید حتی یکی از بانوان ورزشکار ما که مدال خود را به بالاترین مقام مملکت داده بود دوپینگی شد و اعلام کردند می بایست مدال را تحویل دهد. بحث دوپینگ و مبارزه با آن هر از چند گاهی در ورزش ما رواج پیدا می کند. اما پس از مدتی و با بروز شایعاتی عجیب و غریب به پایان می رسد و جالب اینکه هر کس با هر سطح آگاهی به خود اجازه می دهد در این خصوص اظهارنظر کند لازم است من اول دوپینگ را تعریف کنم.

دوپینگ عبارت است از مصرف با تجویز یک ماده خارج از بدن یا هر ماده داخل بدن شامل موارد فیزیولوژیست که با میزان غیر طبیعی یا راه غیر طبیعی وارد بدن شود. این مواد با هدف افزایش غیر طبیعی و غیر منصفانه توانایی ورزشکار در رقابت با ورزشکاران دیگر استفاده می شود.

دقیقا دلایل ممنوعیت دوپینگ چیست؟

به سه دلیل دوپینگ ممنوع است.

1-دلیل اخلاقی: دوپینگ یا هدف عالیه ورزش که سلامت جسمی و روحی و اخلاقی است منافات دارد و می تواند حتی باعث اعتیاد ورزشکار شود.

2- منع قانونی: طبق قوانین سوء استفاده از مواد در جهت کسب نتایج بهتر ورزشی و پیشی گرفتن از حریفان به کمک آن غیر قانونی و مستوجب کیفر است.

3- عوارض: سوء مصرف و داروها و مواد دارای عوارض گوناگونی بر سلامت ورزشکاران است و حتی موارد خیلی زیادی از مرکز ورزشکاران را شاهد بوده‌ایم و بعضی از ورزشکاران دچار تومور مغزی به علت مصرف زیاد هورمون رشد و استروئیدهای آندروژنیک و آنابولیک می شوند.

لطفاً بیشتر در مورد عوارض دوپینگ و مصرف بی‌رویه دارو توضیح دهید.

چندین عوارض را لیست وار توضیح می‌دهم.

1- عوارض گوارشی- اختلال سلول کبدی- هپاتیت- سرطان سلول کبدی و غیره. این عوارض در مصرف خوراکی این داروها بیشتر ایجاد می شود.

2- عوارض قلبی و عروقی: افزایش کلسترول و LDLکاهش HDL افزایش فشار خون و مواردی از سکته قلبی و عوارض عروق مغزی

3- اثرات روانی- کاهش شور جنسی- رفتارهای تهاجمی- تجهیزات خلقی و همچنین مواردی از افسردگی- جنون و  اعتیاد

4- اثرات تولید مثل در مردان- بزرگ شدن پستانها- کوچک شدن بیضه ها- الیگواسپرلی و آزو اسپرمی

5- اثرات در بانوان- کاهش LH- FSH و استروژن- اختلال رگل - آلوپی طرح مردانه- هیرسوتیسم- کلیستورو مگالی و کلفت شدن صدا (سه مورد آخر برگشت ناپذیر است)

6- اثرات در نوجوانان، ممکن است باعث بسته شدن قبل از موعد اپی فیزها شود که به صورت برگشت ناپذی باعث کوتاهی قد خواهد شد.

و استفاده از مواد نیرو زا غیر مجاز در بعضی موارد باعث پارگی خود به خود تاندون، افزایش جوش غرور، افزایش عفونت و اختلالات ایمنی بدن می شود.

گویا به عنوان مشاور ورزشی و جوانان شهردار یکی از شهرهای استان البرز منصوب شده‌اید؟

بله خدا را شاکرم بتوانم در خدمت ورزش این شهر نوپا شوم و بتوانم ورزش این شهر را فعال کنم و امکانات ورزشی شهر را گسترش دهیم.

با توجه به اینکه از فرماندهان دفاع مقدس بوده‌اید امید می‌رود با روحیه جهادی بتوانید ورزش را در این شهر نوپا فعال کنید؟

همین‌طور است. هدف من از پذیرفتن این حکم این است که بتوانم ورزش این شهر را فعال کنم به طوری که در نظر عزیزمان صدا کند چون امکانات ورزشی قبل کم است و اصلاً شاید هیچ چی نیست.

شنیدیم قصد دارید در کرج، آکادمی بارسلونا را راه‌اندازی کنید.

این خبر را از کجا گرفته‌اید؟ هنوز قدم اول هستیم. به باشگاه بارسلونا درخواست راه‌اندازی آکادمی بارسلونای کرج را داده‌ایم و با شهرداری کرج صحبت‌هایی کرده‌ایم که چند زمین مناسب در اختیار ما بگذارند و ما زمین‌ها را تجهیز کنیم. ان‌شاءالله یک آکادمی در سطح بسیار حرفه‌ای در کرج راه‌اندازی خواهیم کرد چون کرج نونهالان و نوجوانان و جوانان زیادی دارد که اکثر آنها با استعداد هستند. فقط باید کشف بشوند. بعد از افتتاح خبر دقیق آن را خواهیم داد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار