تماس با ما درباره ما

خودزنی عجیب ساپینتو بعد از عصبانیت

مربیگری چیزی فراتر از انتقال دستورهای تاکتیکی به زمین مسابقه و تعویض کردن بازیکنان در جریان بازی است.
خودزنی عجیب ساپینتو بعد از عصبانیت

به گزارش تهران بهشت، مربیگری چیزی فراتر از انتقال دستورهای تاکتیکی به زمین مسابقه و تعویض کردن بازیکنان در جریان بازی است. یکی از کلیدی‌ترین مشخصه‌های یک مربی بزرگ، «وقت شناس» بودن است. عادتی که در ریکاردو ساپینتو دیده نمی‌شود. او درست وقتی که بیشتر از همیشه به حمایت طرفداران باشگاه نیاز دارد، خودش را روبه‌روی آنها قرار می‌دهد. شاید ساپینتو نمی‌داند اما فرهاد مجیدی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ باشگاه است. کسی که در قامت بازیکن، گل‌های مهمی برای این تیم زده، جام قهرمانی را به‌عنوان کاپیتان بالای سر برده و به‌عنوان سرمربی، یک قهرمانی فراموش‌نشدنی را بدون حتی یک شکست برای این تیم به ارمغان آورده است.

حمله به شیوه بازی تیم فرهاد در فصل گذشته نه‌تنها ساپینتو را در نگاه هواداران استقلال بالاتر نمی‌برد، بلکه خدشه بزرگی برای اعتبار و محبوبیت او در بین استقلالی‌ها خواهد بود. او می‌توانست پس از تساوی برابر نفت مسجدسلیمان، به این موضوع اشاره کند که هنوز زمان کافی برای پیاده کردن همه ایده‌های فنی‌اش در تیم نداشته، هنوز به شناخت دقیقی از فوتبال ایران نرسیده و با توجه به تعداد بالای خریدهای تیم، هماهنگ‌کردن این مجموعه زمان بیشتری می‌خواهد. ساپینتو اما در یک اقدام انتحاری که معمولا خاصیت مربیان پرتغالی است، از برتری‌های فرضی تیمش نسبت به تیم فرهاد مجیدی صحبت کرد. پیام حرف‌های جنجالی ساپینتو این است که استقلال در فصل گذشته فقط در لاک دفاعی بوده و این فصل فوتبال بازی کردن را از سر گرفته است. اگر واقعا نمایش‌های این ۴هفته، بازی‌های دلخواه و مدنظر ساپینتو هستند، از همین حالا باید از این مربی و پروژه‌هایش در باشگاه قطع امید کرد. آیا واقعا این همان فوتبالی است که باشگاه برایش به سراغ جذب یک مربی خارجی رفته است؟

برای پذیرفتن تحلیل‌ها و شنیدن انتقادهای ساپینتو، هنوز بسیار زود به‌نظر می‌رسد. او هنوز حتی یک برد مهم برای باشگاه به‌دست نیاورده که این چنین به گذشته استقلال می‌تازد. ساپینتو و تیمش در تنها بازی بزرگ‌شان در این فصل بازنده بوده‌اند و تا امروز فقط موفق به شکست ۲ تیم تازه‌وارد به لیگ برتر شده‌اند. خروجی فوتبال «هجومی» ساپینتو هم زدن فقط یک گل در ۳ مسابقه با سپاهان، مس کرمان و نفت مسجدسلیمان بوده است. استقلال این روزها نه خوب فوتبال بازی می‌کند، نه خوب نتیجه می‌گیرد و نه حتی در گلزنی موفق نشان می‌دهد. آن هم درحالی‌که باشگاه یکی از پرستاره‌ترین پنجره‌های نقل و انتقالاتی تاریخ‌‎اش را پشت سر گذاشته است. فرهاد مجیدی با یک ترکیب بسیار معمولی، از استقلال یک تیم شکست‌ناپذیر و قهرمان ساخت و حالا وارث او در این باشگاه، گذشته تیم را زیر سؤال می‌برد. البته تجربه نشان می‌دهد که اصلا نباید مصاحبه‌های ساپینتو را جدی گرفت. فراموش نکنیم او همان مردی است که در نخستین نشست خبری، از علاقه‌اش به بردن ۴جام در این فصل صحبت کرد!

انتقاد بجا، در محل نابجا

تساوی بدون گل برابر نفت مسجدسلیمان طبیعتا نتیجه دلخواه ریکاردو ساپینتو نبود و از دست رفتن این ۲امتیاز، مربی پرتغالی را کمی عصبی کرد؛ تا جایی که او به نوعی حتی عملکرد فصل گذشته آبی‌ها را زیر سؤال برد. اساسا سخت‌ترین بخش تحویل گرفتن یک تیم قهرمان این است که شما همیشه با مربی قبلی مقایسه خواهید شد. ریکاردو ساپینتو اما در همین هفته چهارم نشان داد حوصله این حرف‌ها را ندارد. او با انتقاد از استقلال فرهاد مجیدی گفت: «فصل گذشته تیمی را می‌دیدید که فقط دفاع می‌کرد، یک توپ می‌آمد، همان را گل می‌کرد و مسابقه را می‌برد، اما امسال شرایط فرق می‌کند و ما حملات زیادی انجام می‌دهیم. ما امروز هم موقعیت‌های زیادی داشتیم که یامگا، سجاد شهباززاده و محبی آنها را خراب کردند. کمی طول می‌کشد تا بازیکنان با تاکتیک‌های جدید هماهنگ شوند.» بله؛ به‌طور کلی ممکن است انتقاد ساپینتو به استقلال پارسال وارد باشد؛ چنان که خیلی‌ها تیم مجیدی را به خوش‌شانسی یا استفاده حداکثری از حداقل موقعیت‌های گلزنی متهم می‌کردند. با این حال نکته اینجاست که ساپینتو بد جایی این حرف را زد. از قضا تیم مجیدی فصل گذشته در مسجدسلیمان ۳گل به نفت زده بود و یکی از بهترین پیروزی‌هایش را در ورزشگاهی به دست آورد که تیم ساپینتو در آن متوقف شده است. کاش این حرف را هر جایی می‌زدی، غیراز مسجدسلیمان! 

انتهای پیام

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار