تماس با ما درباره ما

این آتشفشان ایتالیایی فقط در یک جام جهانی درخشید!

ستاره فوتبال ایتالیا، فرزند ناحیه کوهستانی سیسیل، بازیکن ذخیره کارناواله که از قلب جام جهانی تا قلب مردم کشورش دوید و جاودانه شد.
این آتشفشان ایتالیایی فقط در یک جام جهانی درخشید!

به گزارش تهران بهشت؛ در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا ستارگان زیادی حضور داشتند و انتظار می رفت درخشش یکی از این ستارگان قهرمانی تیمش را رقم بزند، اما در پایان جام یک بازیکن غیرقابل انتظار از ایتالیا به نام «سالواتوره اسکیلاچی» علی رغم قهرمان نشدن تیمش به عنوان بهترین بازیکن و آقای گل مسابقات انتخاب شد. بازیکنی که تنها یکسال پیراهن تیم ملی را پوشید تا یکی از عجیب ترین ستارگان تاریخ جام جهانی لقب بگیرد.

سالواتوره توتو اسکیلاچی در اول دسامبر سال ۱۹۶۴ در پالرمو واقع در جزیره سیسیل ایتالیا به دنیا آمد.

اسکیلاچی فوتبال حرفه‌ای را در فصل ۱۹۸۲/۸۳ آغاز کرد. او در آن زمان در باشگاه مسینا توپ می‌زد. در فصل ۱۹۸۹/۹۰ به یوونتوس پیوست و در آنجا فصل درخشانی را پشت سر گذاشت و آن دوره پیش‌درآمد خوبی برای او برای جام جهانی ۱۹۹۰ در کشور خودش، ایتالیا شد. بالاخره هم برای این جام به تیم ملی فراخوانده شد.

سالواتوره اسکیلاچی که با ۱۷۵ سانتی‌متر قد، به خاطر تکنیک ناب و شیوه چشمگیر فوتبالش معروف بود، در جام جهانی ۱۹۹۰ با گل‌هایش راه تیم ملی فوتبال ایتالیا را تا مرحله نیمه نهایی جام هموار کرد و نامش را در تاریخ فوتبال این کشور ثبت کرد. ایتالیا در این مرحله اما در ضربات پنالتی مغلوب آرژانتین شد، اما موفق شد در دیدار رده بندی در برابر انگلیس که یک بر یک مساوی پیش می‌رفت، با گل دقیقه ۸۵ اسکیلاچی از روی نقطه پنالتی که به آقای گلی وی نیز انجامید،‌ مقام سوم جهان را از آن خود کند.

او در جام جهانی ۱۹۹۰ در هفت بازی در مجموع ۶ گل زد و در رده اول فهرست برترین گلزنان این جام قرار گرفت. وی همچنین توپ طلای برترین بازیکن جام را نیز نصیب خود کرد. جالب است که وی تنها ۱۶ بار پیراهن ایتالیا را بر تن کرد و یک گل دیگرش را در مقدماتی یورو ۹۲ مقابل نروژ به ثمر رساند.

توتو پس از جام جهانی هم تا پایان فصل ۹۲_۱۹۹۱ برای یووه به میدان رفت. پس از آن به باشگاه اینتر میلان رفت و در این تیم بود که کم کم به فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۹۹۴ ایتالیا را ترک کرد و راهی ژاپن و باشگاه جوبیلو ایواتا شد و به عنوان اولین ایتالیایی فعالیتش را در جی لیگ آغاز کرد. در سال ۱۹۹۶ دوران کوتاه اما موفقیت‌آمیز فوتبالش را به پایان برد.

تیم‌هایی که در آنها بازی کرده است:

۱۹۸۲ – ۱۹۸۹ مسینا (۲۱۹ بازی، ۶۱ گل)

۱۹۸۹ – ۱۹۹۲ یوونتوس تورین (۹۰ بازی،‌۲۶ گل)

۱۹۹۲ – ۱۹۹۴ اینتر میلان (۳۰ بازی، ۱۱ گل)

۱۹۹۴ – ۱۹۹۹ جوبیلو ایواتا (۷۸ بازی، ۵۶ گل)

۲۰۰۸ لئونسا آلتامورا (۱ بازی، ۰ گل)

۱۹۸۹ تیم ملی زیر ۲۱ سال ایتالیا (۱ بازی، ۰ گل)

۱۹۹۰ – ۱۹۹۱ تیم ملی ایتالیا (۱۶ بازی، ۷ گل)

اسکیلاچی به خوبی واقف است که در فوتبال چقدر زود همه چیز تغییر می کند و گاهی تیم ها در اوج قدرت ناگهان سقوط می کنند و یا به عکس آن. او می گوید: جام جهانی ۹۰ زندگی مرا تغییر داد. بازی های خوبی که به نمایش گذاشتم موجب شد در خارج از ایتالیا شهرت فراوانی کسب کنم و در فوتبال دنیا نامی برای خود دست و پا کنم. حضور در ژاپن نیز ماحصل درخشش در جام جهانی ۹۰ بود. رفتن به آنجا باعث شد افق های فکری ام گسترش یابند و تجربیات گران‌بهایی به دست آورم. به هر صورت من همیشه از رویدادهای شگفت انگیز در زندگی لذت برده ام.

نظریاتش در مورد مباحث ورزشی بسیار راه گشا بوده به طوری که وی سمت مشاور ورزشی مسئولان شهری و منطقه ای را بر عهده گرفت. او در سال ۲۰۰۳ داستان زندگی اش را از زمان بچگی که در خیابان های پالرمو به دنبال توپ می دوید تا تبدیل شدن به یک قهرمان ملی در مصاحبه ای با نبونتو کامینیتی تعریف کرد. شش گلی که در جام جهانی زد باعث شد تا از گمنامی محض درآید و تبدیل به بازیکن محبوب تیفوسی های ایتالیایی شود. شهرت اسکیلاچی قطعاً موجب دلگرمی بازیکنان جوان می شود و امروز او از زندگی اش رضایت کامل دارد و در جامعه سیسیلی یک انسان محترم محسوب می شود چرا که هیچ گاه عشق به سیسیل و پالرمو را فراموش نکرده و نخواهد کرد.

 

ارسال نظر