تماس با ما درباره ما

اولین و تنها برد دو رقمی تاریخ فوتبال جام جهانی

اولین و تنها برد دو رقمی تاریخ فوتبال علاوه بر ویژه بودن در تعداد گل زده تیم برنده یک رکورد دیگر در دل خود داشت؛ تنها هت‌تریک تاریخ جام جهانی توسط یک بازیکن تعویضی.
اولین و تنها برد دو رقمی تاریخ فوتبال جام جهانی

 به گزارش تهران بهشت؛ در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا نتایج عجیبی رقم خورد؛ در دیدار افتتاحیه تیم ملی بلژیک موفق شد با نتیجه ۱-۰ آرژانتین قهرمان دوره گذشته را شکست دهد و اولین شگفتی جام دوازدهم را رقم زد، اما این تنها شگفتی این جام نبود و دو روز بعد از شگفتی افتتاحیه و پس از دو بازی بدون گل گروه اول(ایتالیا-لهستان و پرو-کامرون) بزرگترین پیروزی تاریخ جام جهانی که اولین و تنهاترین برد دورقمی تاریخ است اتفاق افتاد و تیم ملی مجارستان یکی از قدرتمندترین تیمهای فوتبال جهان در دهه های ۳۰ و ۵۰ که دو نایب قهرمانی در جامهای جهانی ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴ را در کارنامه دارد موفق شد با نتیجه جالب ۱۰-۱ السالوادور نماینده آمریکای شمالی و مرکزی را شکست دهد. شکست آلمان از الجزایر در اولین دیدارش هم از دیگر شگفتی های جام بود.

اما اتفاق ویژه دیدار مجارستان و السالوادور هت تریک "لازلو"مهاجم مجارها بود؛ در حالی که مجارستان بازی را ۵ بر ۱ از السالوادور پیش بود او در درقیقه ۵۶ وارد زمین شد و در عرض هفت دقیقه (دقایق ۶۹، ۷۲ و ۷۶) هت تریک کرد و در نهایت بازی با نتیجه ۱۰ بر یک به پایان رسید تا نام لازلو در تاریخ جاودانه شود.

مجارستان در گروه سوم با تیم های آرژانتین، بلژیک و السالوادور هم گروه بود و در پایان با یک برد، یک باخت و یک تساوی نتوانست به دور بعد راه پیدا کند اما با ثبت پیروزی ۱۰-۱ هرچند نتوانست در پرگل ترین بازی تاریخ جام جهانی سهمی داشته باشد(پرگل ترین بازی با ۱۲ گل مربوط به دیدار دو تیم اتریش و سوئیس در جام ۱۹۵۴ سوئیس است که با نتیجه ۷ بر ۵ به سود اتریش خاتمه یافت.) اما بزرگترین پیروزی جام را رقم زد. این برد درحالی به دست آمد که دو تیم دیگر گروه که به دور بعد صعود کردند فقط ۳ گل به تیم السالوادور زدند؛ بلژیک یک گل و آرژانتین ۲ گل.

لازلو در مدت پنج سال (۸۴-۱۹۷۹) ۳۳ بار برای مجارستان بازی کرد و ۱۱ گل به ثمر رساند و اگر این سه گل را نمی زد شاید اصلا نامی از وی در تاریخ فوتبال برده نمی شد.

السالوادور هم که این دومین و آخرین حضورش در جام جهانی بود موفق شد تنها گل تاریخ خود را در این دیدار بزند و شاید برای السالوادوری ها نام لوئیز رامیرز زاپاتا (Luis Ramírez Zapata) که این گل را به ثمر رساند یک نام جاودانه باشد!

نتیجه این دیدار و دیدار یوگسلاوی و زئیر (جمهوری دکومراتیک کنگو) در جام ۱۹۷۴ و نیز دیدار مجارستان و کره جنوبی در جام جهانی ۱۹۵۴ که ۹ بر صفر به سود یوگسلاوی و مجارستان پایان یافت بیشترین اختلاف گل در یک دیدار محسوب می شود.

 

 

 

 

ارسال نظر