تماس با ما درباره ما

درخشش کریم و مسی، خداحافظی فدرر و وداع ابدی پله در سال 2022

ورزش جهان سال پر افت و خیزی را در سال 2022 تجربه کرد.
درخشش کریم و مسی، خداحافظی فدرر و وداع ابدی پله در سال 2022

به گزارش تهران بهشت؛ زمان زیادی تا پایان سال 2022 و آغاز رسمی سال 2023 میلادی باقی نمانده است، سالی که ورزش جهان اتفاقات مختلفی از جمله مرگ پله سلطان فوتبال جهان را تجربه کرد. به همین دلیل نگاهی به اتفاقات جهان ورزش در سال 2022 میلادی خواهیم انداخت.

المپیک با طعم کرونا
المپیک زمستانی 2022 چین که در ماه فوریه برگزار شد، یکی از مهم‌ترین تورنمت‌های سال و اولین تورنمنت سال 2022 بود، رقابت‌هایی که به خاطر محل برگزاری آن تردیدهای بسیاری برای برگزاری آن وجود داشت، چرا که کشور میزبان بازی‌های المپیک زمستانی با کشوری که اواخر سال 2019 شیوع ویروس کرونا در آن آغاز شد، یکسان بود. به همین علت دولت چین سختگیری‌های بسیاری برای اعضای حاضر در دهکده بازی‌ها قائل شد اما هرچه که بود به نظر می‌رسد این المپیک آخرین بازی‌های کرونایی جهان بود.

قهرمانی پس از چهار سال
بدون تردید رقابت‌های NBA یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های سال است، مسابقاتی که پس از چند سال حال و هوای دیگری را تجربه کرد و دو تیم بوستون سلتیکس و گلدن استیت واریرز با استفن کری افسانه‌ای به بازی نهایی رسیده بود و شاگردان استیو کر در نهایت در یک بازی دراماتیک موفق شدند پس از چهار سال بار دیگر به قله لیگ حرفه‌ای ایالات متحده برسند و استفن کری مرد اول گلدن استیت یک رینگ دیگر به رینگ‌های خودش اضافه کرد.

حسرت دوساله شد
طرفداران فرمول یک در سراسر جهان طی سالیان اخیر به قهرمانی‌های تکراری لوئیس همیلتون راننده انگلیسی تیم مرسدس عادت کرده بودند اما دارنده هفت عنوان قهرمانی جهان طی دو سال اخیر موفق به رسیدن به قله فرمول یک جهان نشد تا حسرت این ستاره برای کسب دوباره جام قهرمانی رقابت‌های فرمول یک جهان برای دومین سال متوالی ادامه داشته باشد. راننده انگلیسی تیم مرسدس در شرایطی که از ابتدای فصل 2022 شرایط مطلوبی نداشت و مسابقات پر نوسانی را در طول یک فصل اخیر تجربه کرد، جام قهرمانی را به مانند فصل 2021 به مکس فرشتاپن راننده هلندی تیم ردبول که بواسطه حضور او در فصل گذشته عملکرد خوبی را ارائه کرد، واگذار کرد.

طلسم 36 ساله
بدون شک مهم‌ترین تورنمنت سال پس از بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن چین، جام جهانی فوتبال بود. تورنمنتی که بواسطه گرمای کشور قطر محل برگزاری این تورنمنت به جای بهار و تابستان به پاییز موکول شد؛ موضوعی که باعث شد طرفداران فوتبال برای تماشای ابرستاره‌های جهان فوتبال کمی بیش از چهار سال در انتظار باشند. این رقابت‌ها به مانند دوره‌های گذشته حاشیه‌های زیادی داشت، مهم‌ترین حاشیه اما به زمانی باز می‌گردد که بازی نهایی بین تیم ملی آرژانتین و فرانسه برگزار شد؛ مسابقه‌ای که با برتری آلبی سلسته در ضربات پنالتی و قهرمانی این تیم پس از گذشت 36 سال از آخرین قهرمانی جام جهانی تمام شد.
یکی دیگر از اتفاقات خاص دنیای فوتبال در سال 2022 قهرمانی رئال مادرید برای چهاردهمین بار در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا بود؛ قهرمانی‌ای که بواسطه درخشش کریم بنزما ستاره فرانسوی کهکشانی‌ها به دست آمد، ستاره‌ای که با درخشش وصف ناشدنی‌اش در طول فصل گذشته برای اولین بار و در سن 34 سالگی به توپ طلای جهان که مجله معتبر فرانس فوتبال فرانسه متولی برگزاری آن است، رسید.

طلسم انگلیس شکست
جام ملت‌های فوتبال زنان اروپا که تابستان امسال به میزبانی انگلستان برگزار شد، مهم‌ترین تورنمنت سال فوتبال زنان اروپا و یا شاید جهان بود؛ مسابقاتی که با حساسیت‌های زیادی دنبال شد و در نهایت دو تیم قدرتمند آلمان و انگلستان میزبان به بازی نهایی رسیدند و تیم میزبان برای اولین بار در تاریخ این رقابت‌ها به مقام قهرمانی رسید و نخستین قهرمانی فوتبال ملی سه شیرها را پس از قهرمانی تیم مردان این کشور در جام جهانی 1966 به‌دست آوردند؛ موضوعی که تا مدت‌های بسیاری در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار داشت.

دبل الکسیا
الکسیا پوتیاس بازیکن تیم فوتبال بارسلونا و تیم ملی زنان اسپانیا در سال گذشته برای دومین بار متوالی جایزه توپ طلای زنان مجله فرانس فوتبال را به‌دست آورد.
پوتیاس در شرایطی این جایزه را کسب کرد که جام ملت‌های زنان اروپا 2022 را به علت مصدومیت از دست داد و از همراهی لاروخا در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال زنان قاره سبز بازماند. اما او با این شرایط هم جایزه فرانس فوتبال را کسب کرد، چرا که عملکردش با بلوگرانا در لیگ داخلی اسپانیا و لیگ قهرمانان زنان اروپا فوق‌العاده بود.

خداحافظی‌های سال
ورزش جهان در طول سال‌جاری میلادی که تا چند روز دیگر به اتمام می‌رسد، شوک‌های بسیاری را تجربه کرد.
یکی از این شوک‌ها خداحافظی سرنا ویلیامز اسطوره تنیس زنان جهان و دارنده 23 قهرمانی گرند اسلم پس از حذف از رقابت‌های گرنداسلم ایالات متحده امریکا بود.
حالا باید منتظر ماند و دید خواهر او ونوس ویلیامز در رقابت‌های آزاد استرالیا که از چند وقت دیگر به میزبانی ملبورن برگزار می‌شود با کدام تنیسور در رقابت‌ها شرکت خواهد کرد.
یکی دیگر از خداحافظی‌های غیرمنتظره دنیای راکت و ورزش جهان در سال‌جاری میلادی به کناره‌گیری راجر فدرر استاد سوئیسی جهان تنیس باز می‌گردد.
این خداحافظی از آنجا مهم است که طبق اعلام قبلی این اسطوره تنیس جهان قرار بود در مسترز بازل به رقابت‌ها بازگردد، اما اواخر تابستان با انتشار پستی در فضای مجازی اعلام کرد پس از رقابت‌های لیورکاپ 2022 که مهرماه امسال به میزبانی شهر لندن برگزار خواهد شد از دنیای حرفه‌ای تنیس کناره‌گیری خواهد کرد؛ اتفاقی که با اتمام این مسابقات رخ داد و حسرت طرفداران تنیس در سراسر جهان را بیشتر کرد.

بدرود پادشاه
درگذشت ادسون آرنتوس دونا سیمنتو(پله) در آخرین روزهای سال 2022 میلادی مهم‌ترین و تلخ‌ترین اتفاق سال بود که پایانی تلخ را برای ورزش جهان در این سال رقم زد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار