تماس با ما درباره ما

حاشیه‌های شصت‌وسومین جلسه شورای شهر تهران/ از داغ‌ترین منطقه کرونایی تهران تا افزایش حقوق کارمندان شهرداری

شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در غیاب مهدی چمران باحضور علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران به مناسبت هفته سلامت برگزار شد.
حاشیه‌های شصت‌وسومین جلسه شورای شهر تهران  از داغ‌ترین منطقه کرونایی تهران تا افزایش حقوق کارمندان شهرداری

به گزارش خبرنگار تهران بهشت، سه شنبه- 20 اردیبهشت 1401- شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ریاست پرویز سروری برگزار شد.

افزایش حقوق کارمندان شهرداری تهران 

پرویز سروری در ابتدای شصت و سومین جلسه شورای شهر ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: حضور خانواده شهدای سلامت در جلسه امروز را برای خود افتخاری بزرگ میدانیم.

وی ادامه داد: جامعه سلامت ایران امتحان بزرگی را پس داد و با ایثار و خود گذشتی سلامت را به جامعه هدیه دادند و یاد و خاطره شهدای سلامت همیشه با مردم ایران خواهد بود آنها در روزهای سخت با پذیرش سختی‌های بسیار اجازه ندادند کام مردم تلخ شود.

سروری با اشاره به ترمیم حقوق کارکنان شهرداری عنوان کرد: روز گذشته خبر افزایش ۱ تا ۳ میلیون تومانی کارکنان شهرداری منتشر شد و از متولیان این امر تشکر می‌کنیم زیرا این اقدامات لازم است و شهرداری باید از پرسنل خود حمایت کند و امیدواریم این حمایت‌ها استمرار یابد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اقدام دولت و جراحی اقتصادی گفت: فکر می‌کنم همه باید از این اقدام دولت تشکر کنند اما دولت هم باید سیستم اطلاع خود را تقویت کن. و باید پیوست رسانه‌ای در راستای رفع دغدغه مردم اقدام کند.

وی ادامه داد: کاری که رئیس جمهور در شرایط کنونی انجام داد مؤثر بود اما باید پرداخت‌های نقدی به کالابرگ تبدیل شود زیرا این موضوع نقطه مقابل تورم است.

ضرورت قرارگیری نهادهای فراملی در کنار مدیریت شهری برای رفع مشکل آلودگی هوا

در ادامه جلسه سوده نجفی به مناسبت هفته سلامت با بیان اینکه شهدای مدافع سلامت از جان خویش گذشتند، اظهار کرد: امسال ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده و فرصتی فراهم شد تا با دعوت از فرمانده مقابله با کرونا و دعوت از تعدادی از خانواده های شهدای مدافع سلامت تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه این هفته یادآور تلاش برای تحقق سلامت در جامعه است، خاطرنشان کرد: این اقدام زمانی محقق می شود که تمام اقشار در این زمینه تلاش کنند. شعار هفته سلامت با عنوان "سلامت ما، سلامت سیاره ما" فرصتی است تا موضوع محیط زیست و هوا مورد بررسی قرار بگیرد.

نجفی ادامه داد: جهان در دو سال اخیر با بحران کووید۱۹ مواجه بود و این موضوع چالش های بزرگی در عرصه اقتصادی و خدمات رسانی ایجاد کرد و ایران همچون دیگر کشورها دچار این بحران شد و کسب و کارها تعطیل و به دنبال آن آسیب های روانی برای مردم به دلیل دوری از اجتماع ایجاد شد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: در خصوص همه گیری کرونا شاهد همدلی و اتحاد در کنار مشارکت های اجتماعی بودیم و نیاز است برای مشکلات تهران عزم ملی و همگانی صورت بگیرد و انتظار داریم سایر نهادها به مدیریت شهری کمک کنند، چراکه شهرداری به تنهایی نمی تواند از پس مشکلات برآید و نیازمند بهره گیری از توان دیگر نهادهاست.

نجفی با بیان اینکه در خصوص آلودگی هوا مسئولیت تنها بر عهده مدیریت شهری نیست و نهادهای فراملی باید در کنار مدیریت شهری باشند، تصریح کرد: شاخص های بهداشتی در مناطق کمتر برخوردار تهران چندان مناسب نیست لذا انتظار می رود در دولت نسبت به تخصیص بودجه برای افزایش خدمات سلامت دقت بیشتری صورت بگیرد تا مردم تهران بیش از پیش بتوانند از خدمات عادلانه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کارگروه بهداشت محیط و کارگروه سلامت برای ارتقاء سلامت جسم، روان و روحی و معنوی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: اقدامات متعددی در کمیته سلامت در طول مدت اخیر شکل گرفت که از جمله می توان به برگزاری جلسات مستمر در زمینه های مختلف، بازدید از تاسیسات و مراکز درمانی و پیگیری لایحه الزام شهرداری به ارتقاء خدمات سلامت اشاره کرد. 

 منطقه 4 داغ ترین منطقه کرونایی تهران

شورای شهر تهران + روز ارتش

در ادامه این جلسه شورا علیرضا زالی اظهار کرد: خوشبختانه امروز شدت کرونا به صورت قابل توجهی کاهش داشته اما نباید آن را پایان کرونا دانست.

وی ادامه داد: اصولاً بحران‌هایی که در تهران رخ می‌دهد به دلیلی خصوصیت‌های ویژه تهران و تراکم در این شهر است در منطقه ۴ تهران بیش از یک میلیون نفر ساکن هستند و این منطقه داغ‌ترین نقطه تهران از لحاظ ابتلای به کرونا بوده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تهران یکی از شناورترین جمعیت‌ها را در طول روز دارد گفت‌: طبیعتاً مشکلات و بیماری این افراد نیز به تهران ارتباط دارد.

زالی با اشاره به حاشیه نشینی در تهران، افزود: معمولاً در حاشیه شهرها بسیار کم است و این چالشی جدی را ایجاد کرده و متأسفانه طی سال‌های اخیر با حاشیه نشینی روبه رو بوده ایم.

وی درباره سکونتگاه‌های غیر رسمی گفت: این مناطق نیز با مشکلات بهداشتی و درمانی مواجه هستند و در این سکونتگاه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعف دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ا تصریح کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های بهداشتی ما رشد مناسبی نداشته است به طوری که در حوزه بهداشت بالغ بر ۸۲ درصد پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت ما غیر ملکی است.

زالی اظهار کرد: در تهران ۲۵ دستگاه رسمی در بحث کرونا مداخله داشتند اما خوشبختانه در تهران شاهد همگرایی بین سازمانی بودیم و تجربه مدیریتی نوین و خردمندانه‌ای را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: در طول کرونا ۱۱۸ بیمارستان در تهران درگیر کرونا بودند و ۶۷ درصد خدمات در بیمارستان‌های دانشگاهی بود همچنین در این میان نکات درخشانی را شاهد بودیم برای مثال غیور مندان ارتش در کمتر از ۲۴ ساعت بیمارستان مجهز صحرایی را تأسیس کردند.

زالی گفت: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آغاز کرونا با تشخیص این بیماری به بیمارستان‌های تهران مراجعه کردند تعداد بیمارانی که در بیمارستان‌های تهران بستری شدند ۵۷۲ هزار بیمار بود و صحنه‌ای را مشاهده نکردیم که فردی به دلیل فقر یا کهولت سن پشت درهای بیمارستان بماند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، افزود: پایین‌ترین میزان مرگ و میر در سطح استانی متعلق به تهران بود و تا ا مروز ۲۶ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه یک پزشک مدیریت شهری را بر عهده دارد خواهش می‌کنم تا کمک کند و بتوانیم مشکلات درمانی تهران را برطرف کنیم و خوشبختانه افراد در گرمخانه‌ها و حتی آنهایی که کارت هویتی هم نداشتند، واکسینه شدند.

برگزاری بیش از هزار برنامه به مناسبت هفته سلامت 

در بخش دیگر از جلسه حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: بی بدیل ترین و مهم‌ترین نعمت سلامت است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته سلامت گفت: تمامی برنامه‌های سلامت در محور خانواده است متأسفانه دچار فاجعه جمعیتی هستیم و تمامی برنامه‌های ما باید حول محور چهار فرزند باشد.

صاحب اظهار کرد: کسی که میل به بزه و خشونت داشته باشد از نظر ما بیمار است و این یعنی تاکید ما در حوزه سلامت روح و روان افراد است و اگر روح سالم باشد حال فرد خوب است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از هزار برنامه در هفته سلامت برگزار می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ برنامه شاخص است که یکی از آنها پیاده روی شهر تهران در روز جمعه با حضور وزیر بهداشت، وزیر ورزش و شهردار است.

۱۳ هزار و ۵۰۰ پلاک از محروم ترین مردم در منطقه ۱۷ و ۱۸ زندگی می کنند

حبیب کاشانی نیز در  جلسه امروز شورای  شهر تهران گفت: در منطقه ۱۷ و ۱۸ علیرغم اینکه مردم رنج سفرهای قطار به تبریز و اهواز می کشند و با اقداماتی که صورت گرفته و ریل به زیر زمین منتقل شده هنوز حریم راه آهن وجود دارد، مردم بیش از سه دهه درگیر آن هستند و ۱۳ هزار و ۵۰۰ پلاک از محروم ترین و مظلوم ترین و مستضعف ترین مردم در این منطقه زندگی می کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این مناطق چهار هزار شهید تقدیم به انقلاب کردند، یادآور شد: حریم ۴۲ متری تهران تمام شد و راه آهن به زیر زمین منتقل شد. شهرداری به خوبی اقدام کرد. ساختمان های ۴۰ و ۴۵ متری را اگر ادغام کنند به ۹۰ متر می رسد. خانه های برخی از این افراد در حال تخریب است و وقتی برخی با منازل زیر ۱۰ متر اقدام می کنند تنها می توانند مجوز ساخت دو طبقه بگیرند. مردم گرفتارند و از رئیس جمهور می خواهم حالا که راه آهن منتقل شده مسئله حریم رفع شود.

وی با اشاره به اینکه جلسه ای با آقای زاکانی در خصوص هیئت تخلفات شهرداری داشتیم، یادآور شد: قرار شد اصلاحاتی اتفاق بیفتد و عدم توضیح من به این دلیل است که توضیحات شهردار قانع کننده بود و دغدغه کارکنان برطرف خواهد شد. برخی مواردی که مطرح شد سیاه نمایی است.

اقدامات معاونت خدمات شهری از ابتدای سال برای رفع مشکلات آتش‌نشانان 

همچنین علیرضا نادعلی در بخشی از جلسه با اشاره به ترمیم حقوق کارمندان رسمی و ثابت شهرداری اظهار کرد: از موقعیت شورا استفاده شود تا گفتگو صورت بگیرد و در این خصوص توضیح داده شود. بخش های مختلف حاکمیت باید بار توضیح در این خصوص را بر عهده بگیرند و مدیریت شهری نیز باید به این مسائل رسیدگی ویژه کرده و حالا که رسیدگی صورت گرفته اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به تجمع آتش نشانان در ایام اخیر اظهار کرد: معاونت خدمات شهری از یک ماه و نیم گذشته برنامه ریزی برای رفع مشکلات آتش نشانان انجام داده بود اما اطلاع رسانی صورت نگرفته بود.

جلسات هماهنگی نمایشگاه کتاب در شورای شهر

نرگس معدنی پور در صحن امروز شورای شهر درباره برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: نمایشگاه از فردا ۲۱ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۰ صبح تا هشت شب برگزار می‌شود.

وی افزود: جلسات هماهنگی این نمایشگاه از اسفند سال ۱۴۰۰ با محوریت این کمیسیون در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و طی بازدیدی که در ۱۹ اردیبهشت از نمایشگاه داشتیم، آخرین جلسه هماهنگی برگزار و تأکیدات لازم برای انجام کارهای باقی مانده انجام شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۸۰۰ ناشر در این دوره از نمایشگاه حضور دارند، خاطرنشان کرد: ۱۷۰ ناشر خارجی نیز در این دوره حضور یافته اند.

معدنی پور با بیان اینکه تمام ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند، گفت: هیچ یک از ناشران در سازه های موقت حضور ندارند. شعار امسال با کتاب سلامتیم است که در این راستا برای رعایت پروتکول های بهداشتی امکان خرید آنلاین نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور است، یادآور شد: از نهادهای اثرگذار و تمام واحدهای خدماتی شهرداری تهران برای برگزاری این نمایشگاه تقدیر می‌کنم.

نمره قبولی شهرداری در آزمون پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیردار

مهدی عباسی نیز در ادامه شصت و سومین جلسه شورا گفت: اگر بیمارستان کم داریم و قرار است به تراکم جمعیتی اضافه شود از همین حالا باید از سوی وزارت مسکن و شهرسازی اقدام صورت بگیرد.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر تقویت درمانگاه های تهران برای افزایش تنوع و کیفیت خدمات رسانی یادآور شد: آمادگی سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در پیشگیری و مقابله با بیماری های واگیردار نیز مسئله مهمی است. شهرداری عملکرد خوبی در این زمینه داشت و سربلند بیرون آمد اما برای آینده نیز باید اقدامات پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسب و موثر پیشگیرانه در حوزه فرهنگی و اجتماعی مورد اهمیت است، تصریح کرد: پایش طرح ها و لوایح شورای اسلامی شهر در حوزه سلامت و ارائه لایحه جدید با نیازهای روز برای تصویب در شورا نیز باید از سوی شهرداری مورد توجه قرار بگیرد.

عباسی با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای سالهای آینده هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را گرامی بدارد، اظهار کرد: برگزاری نشست بین ادیان و مذاهب در خصوص این مسئله مهم که احترام به بزرگان دین به عنوان امری پذیرفته و واجب است، توسط شهرداری تهران مورد توجه قرار بگیرد.

شهرداری سلامت شهروندان تهرانی را در دستور کار قرار دهد

زهرا شمس احسان در تذکر پیش از دستور خود در شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سلامت مهمترین موضوع زندگی افراد است گفت: بر همین اساس شهر با سلامت افراد درگیر است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید سلامت شهروندان را در دستور کار خود قرار دهد زیرا در سند توسعه شهرداری به مسئله سلامت پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه هنوز با اهداف و سیاست‌های مورد نظر در شهر تهران فاصله داریم گفت: وضعیت سلامت روان شهروندان تهرانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید در این حوزه برنامه‌های عملیاتی داشته باشیم و این برنامه‌ها نیز باید برای بهبود روابط عاطفی و خانوادگی باشد.

شمس احسان درباره کانون‌های اجتماع محور عنوان کرد: انتظار ما این است که با سازماندهی گروه‌ها کار را به گونه‌ای جلو ببریم که اقداماتمان مشخص باشد و مسئولان خانه‌های سلامت که بازوان اجرایی ما در مناطق هستند نیاز به بازآموزی دارند.

افزایش ۱۸۰ درصدی عوارض ساختمان در اواخر دوره پنجم

همچنین در این جلسه حمیدرضا صارمی در جریان بررسی دو فوریت طرح اعطای مهلت زمان پرداخت فرم های اعلام عوارض ساختمانی صادره در اسفندماه سال ۱۴۰۰ گفت: در کمیسیون شهرسازی در خصوص طراحان این فوریت صحبت شده است. ۱۸۰ درصد عوارض در شورای قبلی و در سال قبل افزایش یافت تا در چند ماه باقی مانده فعالیت خودشان، مبالغ را دریافت کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: این اقدام با هماهنگی استانداری از یکم تیرماه اجرایی شد که در سالهای قبل این روند وجود نداشت و یک بازه خاص زمانی در نظر گرفته می شد که فیش ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه شورا هیچ گاه در این زمینه ورود نکرده بود، اظهار کرد: چهار هزار و ۳۹۳ مورد فیش صادر شده و دو هزار و ۳۹۴ در زمینه صدور پروانه بوده که ۳۰ درصد آن پرداخته شده است.

صارمی ادامه داد: ما تنها نهادی هستیم که مسئولیت درآمد و هزینه را بر عهده داریم. اگر بدانند شورا ورود کرده هیچ کس از سال آینده در بهمن و اسفند فیش را پرداخت نخواهد کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: هر تصمیمی که شورا بگیرد ما تبعیت خواهیم کرد.

همچنین در این جلسه دو فوریت طرح اعطای مهلت زمان پرداخت فرم‌های اعلام عوارض ساختمانی صادره در اسفند سال ۱۴۰۰ بررسی شد و با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

خبرنگار: النازکارخانه

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار